Když jeden mlčí… | E15.cz

Když jeden mlčí…

Když jeden mlčí…
30. srpna 2016 • 07:59
Kolem referenda, v němž letos v červnu britští občané rozhodovali, zda jejich země zůstane i nadále členem Evropské unie, nebo její struktury v následujících letech opustí, bylo v Bruselu nezvykle ticho.

Kampaně kolem brexitu byly nepřeslechnutelné, média se předháněla, kdo přinese přesnější odhad výsledků lidového hlasování, a sociální sítě přetékaly harcováním Nigela Farage a Borise Johnsona. Instituce EU, zejména Evropská komise, ale mlčely. Oficiálně se k referendu a všemu s ním spojenému, tedy včetně dalšího osudu evropské osmadvacítky, nevyjadřovaly.

Jejich mlčení v podstatě pokračuje dodnes – nanejvýš se omezuje na plytká a nic neříkající vyjádření. Předseda Evropské komise Jean-Claude Juncker navíc krátce po zveřejnění výsledků prohlásil, že rozhovory o praktických otázkách brexitu nezačnou dříve, než britská vláda aktivuje článek 50 Lisabonské smlouvy o vystoupení z EU. Na to si však podle premiérky Theresy Mayové ještě nějakou chvíli počkáme. Nejdříve se musí na společném postupu domluvit celé Spojené království, které je však v názoru na brexit hluboce rozděleno.

Zatímco oficiální místa se ve svých prohlášeních ohledně brexitu drží zpátky, pro jiné je to příležitost. Na internetu se dokonce začaly objevovat návody, jak by společnosti měly „pobrexitové“ období nejistoty co nejlépe marketingově využít. „Je na čase, abyste svým klientům ukázali, že se o ně zajímáte a že jim nasloucháte,“ píše ve svém blogu Andrew Rogerson ze společnosti Grisp, která se v londýnském Soho soustředí na B2B content marketing.

Jiné firmy na podobné rady ani nečekaly a příležitost chopily za pačesy samy. Důkazem jsou třeba přibývající žádosti o registraci ochranné známky „brexit“ u britského úřadu pro průmyslové vlastnictví, o kterých informovaly britské deníky. Zajímavé je, že se zdaleka nejedná pouze o britské firmy, ale také například o společnosti z Německa.

Ani Češi nejsou pozadu. Příkladem mluvícím za všechny je tuzemská firma vyrábějící bazény, kterými kromě domácí poptávky uspokojuje i zahraniční zákazníky. Její vedení oficiálně podpořilo příznivce odchodu Velké Británie z EU a neváhalo se tím pochlubit na svých billboardech, které rozmístilo po republice. Snad ví, co dělá. Dlouhodobé dopady brexitu na obchod odhadují už nyní přední čeští ekonomové jako nedozírné – a pocítí je mimo jiné český export.

Autor: pro Strategii, Lucie Bednárová, šéfredaktorka EurActiv.cz
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!