Okna v ohrožení

Čtěte v nové Strategii Sean Parker je možná hochštapler a kecálista, ale příslovečný prst na tepu doby rozhodně drží. Zakladatel Napsteru, první ředitel Facebooku a dolarový miliardář se pouští do nového podniku, který může proměnit svět. Nebo přinejmenším svět filmový – a radost z toho rozhodně nebudou mít provozovatelé kin.

Zakladatel Napsteru, bývalý ředitel Facebooku a potenciální vrahoun klasických kin Sean Parker umí šokovat
30.3.2016 7:59   |  

Parker chce vytvořit platformu nabízející premiérové tituly do domácností ve stejné době, jako jdou do kin. Zní to jako splněný sen většiny majitelů domácích kin. Za poplatek si přes Parkerův systém stáhnete v den premiéry například chystanou osmou epizodu Star Wars a pustíte si ji třeba až v UHD kvalitě. Dokonalé!

Parker pro svůj plán získává zvučná jména, nejnověji jeho vizi podpořilo několik klíčových hollywoodských titánů, jako jsou Steven Spielberg, J. J. Abrams či Peter Jackson. Hluchá již přestávají být i studia (ostatně mezi podporovateli je také bývalý viceprezident studia Sony Jeff Blake).

Ambiciózní plán je vyvrcholením desítky let trvající bitvy o distribuční okna. Ta se dostala do skutečně horké fáze s nástupem Netflixu a dalších mladých hráčů na pole premiérového uvádění nových filmů, o něž nováčci svádějí boj s tradičními distributory. Parker si je mocné lobby provozovatelů kin vědom, proto jim nabízí podíl na tržbách. Kinaři však nechtějí o ničem podobném ani slyšet, protože to otevírá Pandořinu skříňku, jejíž skutečný obsah dneska nikdo nedohlédne. Už jim ale trochu docházejí páky na udržení stávající situace a nejspíš nakonec přece jen ostrouhají.

Parkerův plán má nicméně přinejmenším jednu zásadní trhlinu, a tou je cena. Plán počítá s 50 dolary za jeden film přístupný na 48 hodin. Nemá smysl to přepočítávat na koruny – podstatnější je srovnat tuto cenu s průměrnou cenou vstupenky do amerického kina. Ta je podle Boxofficemojo.com necelých devět dolarů. Z Parkerovy služby se tak možná stane kinařská analogie Bugatti Veyron. Každý by ho chtěl. Ale za ty prachy? To se radši zvednu a starou škodovkou zajedu do kina.

Čtěte v nové Strategii
Článek vychází v březnovém čísle měsíčníku Strategie, kde si dále můžete přečíst rozhovor s generálním ředitelem Veletrhů Brno Jiřím Kulišem, tématem čísla je crowdfunding, který se rovná dárcovství s přidanou hodnotou, najdete zde reportáž ze Zlaté pecky či článek o marketingovém pozadí oscarového úspěchu mexického režiséra Iñárritua.
Strategie vychází 24. 3. 2016.

Čtěte také: Nejde jen o čísla

Šéf brněnského výstaviště pro Strategii: Stroje na e-shopu nekoupíte


Autor: Stanislav Šulc, Strategie

Komentáře

Čtěte také

Clintonová se stala první prezidentskou kandidátkou v historii USA

Clintonová se stala první prezidentskou kandidátkou v historii USA

Hillary Clintonová se na konvenci demokratů ve Filadelfii stala jako první žena v amerických dějinách prezidentskou kandidátkou velké politické strany. V listopadových volbách se… více

Mobilní web