Papír je mrtev. Ať žije screen! | E15.cz

Papír je mrtev. Ať žije screen!

Papír je mrtev. Ať žije screen!
15. února 2016 • 12:30
Sbírá jedno prvenství za druhým. Britský list The Independent je jako pionýr, říká jeho majitel, ruský oligarcha Alexandr Lebeděv. Nejprve naboural letitou tradici a v roce 2003 změnil formát. Kdysi opovrhovaný tabloid, který se do té doby vázal hlavně k bulváru, vynesl na výsluní a inspiroval ostatní. Dokonce zabral i u novinové legendy, deníku The Times. Nyní přichází s další pionýrskou novinkou. Končí s papírem. Všem je ale jasné, že jde o novinku z donucení.

Alexandr Lebeděv, který koupil list The Independent již ve ztrátě v roce 2010 za symbolickou jednu libru, uvedl, že na vině jsou čtenáři. Červená čísla se každoročně prohlubovala. Zároveň prohlásil, že svým rozhodnutím přejít na digitální verzi zachraňuje značku, která aspiruje na lídra digitálního trhu. Právě tam, kdesi ve virtuálním prostoru, čtenářů prý přibývá a čísla jsou daleko od nenáviděné červené. Má jít to historickou změnu, která s sebou ponese i nějaké to propouštění. To se nedá nic dělat.

Otázkou je, jak se s rozhodnutím Independentu poperou ostatní. Chopí se opět jeho příkladu a pohřbí papír? Stephen Glover, spoluzakladatel Independentu, soudí, že v příštích letech by mohli zavřít své tištěné edice takoví giganti jako The Financial Times či The Guardian. Za 10 až 15 let už nebude žádný papírový deník, předpovídá. Podobně smýšlí i profesor žurnalistiky na Kingston University Brian Cathcart. Není prý jisté, v jakém pořadí se to stane, ale je jisté, že se to dotkne i těch nejprodávanějších deníků v Británii. A nejen tam.

Smrt papíru bude mít vliv nejenom na inzerenty, ale zásadně se promítne i do samotné novinářské práce. Ještě nedávno patřili printoví žurnalisté mezi špičku a onlinové kolegy přehlíželi. Dnes se ale doba změnila a novináři sami vědí, že heslo „go digital“ světu vládne. Pokud se ho nechytí, stanou se z nich brzy novinářští veteráni.

Teď už je jen třeba, aby v Hollywoodu natočili nějaký kasovní trhák o investigativním žurnalistovi pracujícím pro prvotřídní digitální deník, a úspěch je zaručen. A když nám pak i šikovně vysvětlí, že papír byl k ničemu, protože jen špinil ruce a ničil lesy, není co řešit. Nabijeme baterky a půjdeme digitální cestou…

Iveta Křížová pracuje jako novinářka od roku 2002. Působila v zahraničních redakcích deníků Dnes, Práva a serveru Novinky.cz, zabývala se především problematikou EU. Evropské projekty řešila i v PR agentuře Interel. Do Strategie nastoupila v roce 2007, po mateřské dovolené se do ní vrátila v roce 2014.

Chcete něco dodat? Souhlasíte, nebo jste proti? Reagujte prostřednictvím facebookových komentářů, které můžete psát přímo zde pod článkem.

Autor: Strategie, Iveta Křížová
 

businessinfo.cz

  • Česká firma vyvinula unikátní metodu pomáhající rozkládat plasty, uplatnění najde v Číně
  • Na solárním boomu v Česku vyrostlo množství firem. Teď hledají příležitost v zahraničí
  • Chile: Exportéry láká trh s otevřenou náručí
  • Neplatičů DPH v registru přibývá geometrickou řadou