Reklama v lobotomické kostce | E15.cz

Reklama v lobotomické kostce

Reklama v lobotomické kostce
8. června 2016 • 10:50
Váš blogger si sestrojil a sám na sobě vyzkoušel malý test – a zve čtenáře Strategie, aby jím prošli také. Tři, dva, jedna – jedeme!

Značkami se dnes zabývají lidé, kteří nerozumějí základům marketingu, pravil pro britský časopis Marketing Week sir John Hegarty. Mluvil o tom, jakou roli hraje kreativita pro růst podnikání a co to znamená být moderním marketérem.

Kreativita je základem podnikatelského růstu. Lidé zapomínají, že nový podnikatelský nápad často bývá spíš kreativním počinem. Udržet ten nápad při životě a dosáhnout s ním úspěchu vyžaduje, aby kreativita byla srdcem dotyčného podnikání. Nebojme se kreativity! Je naším spojencem.

Hrozí branžím kreativity a marketingu, že budou ztrácet v souboji s technologickými firmami a digitálními médii? Jak by se měla tato odvětví vyrovnat s hrozícím odlivem schopných lidí? Otázky klade Marketing Week.

Skvělý klient

Značkami se dnes zbývají mnoha lidi od marketingu, kteří nemají o základech marketingu ponětí. Jsou u vytržení z technologií, nikoli z nápadů. Technologie umožňuje změnu; kreativita vytváří hodnotu.

Na otázku MW, co tak jako říká dnešním mladým, povídá sir John: Jsem přesvědčen, že žijeme v době, která marketingu přeje jako žádná předcházející, a přesto jen máloco dokáže spotřebitele zaujmout. Důležitých nápadů, jež by značku posouvaly dále, je jako šafránu. Převažující hnací silou je neustálá změna, ačkoli hodnotu vytváří spolehlivost a touha onu spolehlivost neustále obměňovat, aby zůstávala relevantní.

Skvělý klient je podle sira Johna takový, který si vytyčí jasnou strategii, drží se jí a podněcuje týmy, které na jeho značce pracují, k dosahování co nejlepších výsledků. Dává si záležet, aby veškeré nápady jasně vyjadřovaly nosnou myšlenku značky a budovaly její úspěch.

Pro marketéra byla data vždy důležitá. Ale představa, že jenom data budou motorem úspěchu značky, je nebezpečná. Účelem značky je nabídnout něco jiného, jinak se vytratí konkurence. To je základ všeho.

Lobotomie v mlází

Ještě k lecčemus dalšímu měl Hegarty co říci. Aby bylo jasno, sir John není žádný jelimánek: je to jeden ze zakládajících akcionářů britské agentury Saatchi & Saatchi a má svoje vlastní heslo na Wikipedii (možná si ho napsal sám, aby zůstal relevantní, ale to je teď jedno).

Test spočívá v následujícím: vezměte prvních sedm odstavců tohoto textu a nahraďte slova „kreativita a značka“ nějakou jinou dvojicí, třeba „zajíc a mlází“ nebo „lobotomie a harmonický rozvoj osobnosti“. Text bude dávat zhruba stejný smysl.

Nebo vezměte těžce duševně nemocného člověka, vložte mu do úst tabletu na praní a strčte ho do pračky; za půl hodiny řekne něco podobně obsažného. Výsledek? Vašemu bloggerovi vyšlo, že není jiné branže než právě reklamní, kde bude něco takového považováno za hodna publikace.

Daniel Deyl pracoval na začátku 90. let v jedné reklamní a jedné PR agentuře. Od roku 1994 působí jako pisálek v řadě médií. Se Strategií spolupracuje od roku 2010. Ve vydavatelství Mladá fronta dlouho působil jako editor časopisu Právo & Byznys, nyní je součástí týmu týdeníku Euro. Jeho názory na společenské uspořádání, zejména pak na reklamu, marketing a média, jsou obvykle považované za přinejlepším předpotopní.

Chcete něco dodat? Souhlasíte, nebo jste proti? Reagujte prostřednictvím facebookových komentářů, které můžete psát přímo zde pod článkem.

Autor: Daniel Deyl, Strategie
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!