Super Bowl: Nová tvář pekla | E15.cz

Super Bowl: Nová tvář pekla

Super Bowl: Nová tvář pekla
9. února 2016 • 12:00
Poslední zápas sezony profesionální americkofotbalové soutěže NFL by normálně měl znamenat úlevu. Víme totiž, že až ten cirkus skončí (tentokrát byl vylepšený o výsostné gesto černého rasismu, když zpěvačka Beyoncé Knowlesová o půli zdravila zdviženou pěstí na znamení Black Power), od půlky února do září se zase milosrdně dostane na sporty hrané s míčem kulatým, nikoli šišatým.

Protože však život není jednoduchý, je tu televizní reklama, která zaručí, že nic – ani ta úleva – nepřichází zadarmo. Firmy letos zaplatily za třicetisekundový televizní spot pět milionů dolarů, což je v přepočtu na diváka (odhadem 150 milionů lidí) pořád prima. Lidé přes reklamu, oslněni mnohamístnými částkami, se předháněli v poklonkování.

Dokonalosti v tomto žánru dosáhl jistý Tom Denari, šéf agentury Young & Laramore z Indiany, který napsal pro časopis Advertising Age článek pod titulkem: Proč se díváme na Super Bowl? A odpověď? Ne snad, že by někoho tolik bavilo, kolik yardů uběhl ten či onen obrněný černoch, a jestli Broncos dají gól z pole čili nic. Díváme se, protože víme, že všichni ostatní se dívají taky.

„Sdílená zkušenost je to, co nás k obrazovkám táhne,“ píše Denari. Čtenář zrovna cítí, jak mu vlhnou oči (autorovi Denarimu, ne čtenáři – tedy doufejme). I revizoři, exekutoři, Babišovi pohůnci, dokonce i soused estébák se dívá, jedeme v tom všichni, hurá!

Pro faktické doplnění: nejúspěšnějším spotem (podle počtu sdílení – protože doopravdy jsou lidi, kteří si navzájem posílají reklamu, o které vědí, že ji adresát viděl taky!) získala firma Doritos, kde účinkuje těhotná žena a chlapík žvýkající brambůrky (za kampaní stojí agentura Peter Carstairs).

V posledních třech letech si pro sebe první místo rezervoval megapivovar InBev Anheuser-Busch. Jeho pivní reklama – ačkoli „pivo“ je možná slovo příliš silné, když jde o Budweiser – však tentokrát skončila až druhá, což znamená, že budou zajisté padat kreativní hlavy.

Namísto toho máme brambůrky. Nebo to možná byla reklama na těhotenství v rámci feministické kampaně „břicho je sexy“. Vyjde to asi nastejno, hlavně když to vidíme všichni.

Daniel Deyl pracoval na začátku 90. let v jedné reklamní a jedné PR agentuře. Od roku 1994 působí jako pisálek v řadě médií. Se Strategií spolupracuje od roku 2010. Ve vydavatelství Mladá fronta dlouho působil jako editor časopisu Právo & Byznys, nyní je součástí týmu týdeníku Euro. Jeho názory na společenské uspořádání, zejména pak na reklamu, marketing a média, jsou obvykle považované za přinejlepším předpotopní.

Chcete něco dodat? Souhlasíte, nebo jste proti? Reagujte prostřednictvím facebookových komentářů, které můžete psát přímo zde pod článkem.

Autor: Daniel Deyl, Strategie
 

businessinfo.cz

  • Stát shromažďuje příliš mnoho dat, hrozí zneužití, varují poplatníci před kontrolním hlášením
  • Česká firma vyvinula unikátní metodu pomáhající rozkládat plasty, uplatnění najde v Číně
  • Na solárním boomu v Česku vyrostlo množství firem. Teď hledají příležitost v zahraničí
  • Chile: Exportéry láká trh s otevřenou náručí