Daniel Bartek: Kreativec, který vsadil na Českou poštu

Byl jedním z prvních, kdo u nás v 90. letech začínal s reklamou. Stál u zrodu Young & Rubicam i za agenturami BBK a Ogilvy. Danielu Bartkovi vděčíme také za Shakespearovské slavnosti, nově se vrhl do projektu pro Českou poštu ČP Cloud.

  Daniel Bartek je v současné době generálním ředitelem  majoritním vlastníkem společnosti ČP Cloud.
21.10.2015 7:59   |  

Absolvent oboru strojírenské technologie ČVUT připravoval po listopadu 1989 v Young & Rubicam reklamní scénáře a texty. Asi nejznámější z té doby je kampaň pro prací prášky Lanza, jejíž spoty režíroval Jan Svěrák, za kamerou stál František Brabec a hudbu skládal Ondřej Soukup. Vedle toho Bartek musel dělat i další činnosti. Agentura byla tehdy malá, divoká 90. léta vyžadovala od všech nejen pracovní um, ale i touhu neustále se zdokonalovat. A hlavně shánět nové klienty. Vedle kreativy proto přičichl také k obchodu, aby tak mohl svoji práci zákazníkům prodat.

Byznysový přístup ho přivedl k nápadu založit vlastní podnikatelský projekt. Nejdříve zkusil nabídnout svému zaměstnavateli, že mu bude dodávat většinu tiskovin. Na podmínkách spolupráce se nedohodli. Společně s Čestmírem Bendou a Jiřím Kratěnou proto založili agenturu BBK. Prvního klienta s rozpočtem necelých 60 milionů sehnal Bartek asi po 14 dnech od doby, co oficiálně opustil řady Young & Rubicam.

Zákazníkem se staly Pražské čokoládovny Orion. Postupně k nim přibili další – například finanční skupina IPB, Heineken se svými domácími značkami Starobrno, Hostan či Červený drak – a získal i Volvo nebo Korunní minerálku a ČEZ. Jeho agentura tehdy stála i za rozjezdem nadace Konto Bariéry.

„Vedle Honzy Svěráka jsme spolupracovali s dalšími umělci, kteří byli ochotni pracovat v reklamě. Točili pro nás například Filip Renč nebo Jakub Suchý. Hudbu skládal třeba i Jan P. Muchow,“ vyjmenovává Bartek některé z těch, kdo se podíleli na rozjezdu domácího reklamního průmyslu.

Český sirotek

Firma rostla. Patřila mezi deset největších hráčů na trhu, narazila však na mantinely, které ji svazovaly v dalším rozvoji. „Zjistili jsme, že řada nadnárodních firem má problém s námi spolupracovat. Důvod byl prozaický: finance a účetnictví. Obtížně svým auditorům vysvětlovaly, že pro ně marketing zajišťuje nějaká česká agentura BBK, o které nikdo ve světě neslyšel,“ tvrdí Bartek. Rozhodl se proto poohlédnout po partnerovi, který by jim „přihrál“ velkého zahraničního hráče a byl současně záštitou pro to, aby se s nimi tito respektovaní zadavatelé vůbec bavili.

První námluvy proběhly se sítí DMB&B, později přejmenovanou na D’Arcy World. A nevyšlo to. Následovalo Euro RSCG. Zhruba po roce se ukázalo, že oba partneři jsou v otázce smlouvy o spolupráci v podstatě stále na začátku. „Bouchly v nás saze. Řekli jsme si prostě dost a partnerství jednostranně ukončili,“ říká Bartek.

Projekt Daniela Bartka ČP Cloud si klade za cíl zmodernizovat služby státní České pošty.

Sirotky dlouho nezůstali. Domluvili se s Ogilvy, která měla sice několik nadnárodních klientů jako například Procter & Gamble, jinak však bylo reklamní portfolio agentury spíše úzké. BBK do Ogilvy přinesla nové klienty a Bartek se stal spolu s kolegou Evženem Hartem jedním z těch, kteří v domácí pobočce převzali vedení.

S tím souviselo i to, že byl nejen kreativním ředitelem a autorem většiny konceptů, které se pak rozvíjely v ATL a BTL komunikaci, ale ještě více i obchodníkem. „Vytvořili jsme tvrdé kreativní jádro a současně založili agenturu Mather, která oslovovala firmy s nižšími marketingovými rozpočty,“ vzpomíná.

Shakespearovská trefa

Cross selling byl tehdy na samém začátku a oni byli jedni z prvních, kdo u nás tuto cestu razil. „Vše stálo na jednoduchém nápadu. U těch nejlepších kampaní je jedno, zda nápad komunikujete u nás, nebo třeba v Indii. Důležité je, aby mu všichni rozuměli a dostatečně je zaujal. Prvotní myšlenku kampaně pak už jen rozvíjíte prostřednictvím různých nástrojů komunikace,“ poodhaluje úspěch projektů, které v Ogilvy připravovali.

Současně s tím se rozhodli, že se budou věnovat osvětě. Založili Ogilvy Akademii a za relativně vysoký poplatek zákazníky učili, jak k modernímu marketingu přistupovat. „Dosáhli jsme tak větší provázanosti na naše klienty a rozšířili záběr toho, co vše jsme pro ně schopní zajišťovat,“ říká.

Bartek byl na vrcholu svých tvůrčích sil. V roce 2003 se stal prezidentem ADC ČR, když vystřídal Michala Pacinu, který v této pozici působil předchozích deset let. Bartek v hlasování výrazným poměrem hlasů zvítězil nad dalším kandidátem, jímž byl creative director Euro RSCG Eda Kauba.

Do tohoto období patří i jiný projekt, který se ujal. Za Hartem a Bartkem přišel herec a dabér Alexej Pyško, aby mu pomohli na Pražském hradě rozjet každoroční letní shakespearovský festival. Oslovili finanční skupinu PPF, připravili detailní komunikační strategii a jednotný vizuální styl a zorganizovali první ročníky. A úspěch byl na světě. „Alexej se později z festivalu trochu stáhnul. Chtěl dělat spíše něco komornějšího. Lidé však na Hrad chodili. Měli jsme pořád vyprodáno,“ komentuje Bartek počátky slavností, které fungují dodnes.

Odtud byl jen krůček k dalším podnikatelským aktivitám. Na Pražském hradě Bartek zkoušel mimo jiné provozovat restauraci. Zde narazil. „Ukázalo se, že nám nemusí jít vše, co děláme. Přece jen to bylo trochu něco jiného než marketing,“ sebekriticky hodnotí své hradní období.

Byrokratický šok

Ekonomická krize, která po roce 2008 dorazila i do Česka, činnost agentur utlumila. Ani Ogilvy nebyla výjimkou a Bartek se rozhodl, že si odpočine. Po dvaceti letech v reklamní branži potřeboval přijít na jiné myšlenky. Cestoval, hrál golf, lyžoval a také se rozvedl a znovu oženil – vzal si kolegyni z komunikační oblasti Renátu Sodomovou.

V roce 2011 se vrhl do politiky. Sešel se s Vítem Bártou, šéfem společnosti ABL a současně také vládní strany Věci veřejné. Bárta potřeboval schopné lidi a Bartek se brzy ocitl na ministerstvu dopravy, kde působil jako tajemník a později náměstek. Poznal, jaký je život úředníků, a snažil se dát všemu řád. Ani tato mise nedopadla tak, jak původně očekával. Nebyl to ostatně úkol vůbec jednoduchý – jeho tehdejší nadřízený, kterým byl 29letý Pavel Dobeš, byl nezkušený nejen v politice, ale i jako manažer velkého úřadu.

Smůla se lepila na paty rovněž jeho manželce, která si prošla doslova „křtem ohněm“. Ta nastoupila na úřad, jehož šéf se opět jmenoval Dobeš, tentokrát však Josef. Po Kateřině Böhmové a Lucii Kubovičové byla třetí šéfkou tiskového odboru ministerstva školství, která musela po krátké době odejít. Poměry na ministerstvech, jimž vládli lidé z Věcí veřejných, byly diplomaticky řečeno komplikované.

Jde o výdrž

Stejně jako bývalý kolega z Y&R, BBK a Ogilvy Evžen Hart, s nímž se po „sekyře“ na projektu připravované sítě regionálních titulů ve výši 200 milionů rozloučila PPF, nebo Čestmír Benda, který po BBK vedl agentury Partner House a Tanagra, se i Bartek vrhl do vlastních projektů. Před pár lety se pustil do příprav ČP Cloudu, jehož cílem je zmodernizovat služby státní České pošty. Nápad se zalíbil miliardáři Karlu Janečkovi, který do něho investoval desítky milionů, a Bartek tak mohl s poštou vytvořit sdružení, jehož smyslem je podpora odesílání písemností formou e-mailové komunikace.

„Dopis je něco, co nikdy nezanikne. Kdybych s tím za Českou poštou nepřišel já, byl by to někdo jiný. Nebo by nepřišel nikdo a pošta by za dva roky zjistila, že jí ujel vlak. Jsem navíc přesvědčen, že takový subjekt, jako je Česká pošta, na trhu být má. Podívejte se například na Českou pojišťovnu. Když jsme pro ni v minulosti pracovali, každý nám říkal, že v konkurenci jiných pojišťoven brzy skončí. A opak byl pravdou. Podařilo se nám značku nejen udržet na trhu, ale i posílit její postavení,“ vysvětluje Bartek důvody svého nejnovějšího kroku.

Má před sebou další výzvu. A to je přesně to, co ho nakopává. Představa, že až do konce života hraje pouze golf a bydlí v rodinné vile v Roztokách, je pro něho prostě nesnesitelná.

„V byznysu jde o obchodní vztahy, které jsou podobné jako ty lidské. Vždy jde o důvěru, výdrž a víru, že právě s těmito lidmi se vyplatí spolupracovat, protože to k něčemu vede,“ shrnuje svůj přístup k životu Bartek.

Daniel Bartek (1961)
Soukromý podnikatel, odborník na reklamu a filantrop. V roce 1991 založil reklamní agenturu BBK advertising / BBK time, kterou v roce 2000 koupila mezinárodní agentura Ogilvy & Mather. V současné době je generálním ředitelem a majoritním vlastníkem společnosti ČP Cloud, která umožňuje odesílat papírové dopisy prostřednictvím online aplikace a vést zde přehledně a bezpečně celou poštovní agendu. Bartek se podílel na vzniku Konta Bariéry a spoluvlastní Letní shakespearovské slavnosti.

Čtěte také: Petr Václavek: Reklama je věc intuice


Autor: Jan Podaný, spolupracovník Strategie

Komentáře

Čtěte také

Uber zaznamenal za půl roku ztrátu přes 31 miliard, doplácí na expanzi

Uber zaznamenal za půl roku ztrátu přes 31 miliard, doplácí na expanzi

Přední světový provozovatel alternativní osobní přepravy Uber zaznamenal v prvním pololetí ztrátu asi 1,3 miliardy dolarů (31 miliard korun) a ve druhém čtvrtletí jeho ztrátovost… více

Mobilní web