Jiří Pilnáček, Turistika.cz: Jak dobře vyjít s turistou

20.10.2010 13:27   |  

Jiřího Pilnáčka mi představil známý s obligátním „o těch by se dalo napsat“. Jasně, jasně, říkám si, každý portál by určitě rád publicitu v tištěném médiu... Ale nakonec kolega vyřkl kouzelnou formulku, která mě přesvědčila, že by se o projektu Turistika.cz opravdu napsat dalo.

Jestli čekáte skandální odhalení typu zahraničního press tripu nebo jiného úplatku, jste kupodivu vedle, i když o úplatek nebo spíše úplatu v tomto článku vlastně jde. Mého známého a posléze i mě totiž na Turistice.cz upoutal unikátní způsob odměn pro přispěvatele. Každý web, který je založený na user generated obsahu, potřebuje uživatele motivovat, aby i po dosažení určité pozice v komunitě pokračovali v přidávání svých příspěvků. A existuje lepší motivace než peníze? No dobře, možná existuje, ale peníze v tomto ohledu fungují naprosto spolehlivě.

Z dopisovatele rentiérem

Turistika.cz proto vyvinula systém odměn, který za každé unikátní zobrazení reklamy u vámi vytvořeného článku připíše na vaše konto několikahaléřovou částku. Jednou za měsíc se pak vše vyúčtuje. „Za dva roky existence už Turistika rozdělila svým přispěvatelům kolem 350 tisíc korun,“ říká zakladatel a ředitel rodiny portálů kolem Turistiky.cz Jiří Pilnáček. „Ti nejaktivnější pisatelé si tak mohou ročně přijít na patnáct až dvacet tisíc korun, což je pro ně určitě příjemné.“ Samotná Turistika generuje kolem dvě stě tisíc reálných uživatelů měsíčně, přes dvacet tisíc turistů si na portálu vytvořilo profil a kolem šestnácti set jich pravidelně přispívá.

„Upřímně mě překvapuje, že systém odměn odvozených od množství zobrazené reklamy od nás ještě nikdo neokopíroval,“ kroutí hlavou Pilnáček, který ze svých dopisovatelů vlastně vytváří jistý typ rentiérů. Jednou napsané články totiž generují prostředky třeba ještě i dlouho po jejich uveřejnění. „Víme, jaký bude obrat a jaké náklady, z rozdílu část ukrojíme a dáme do systému, který spočítá, kolik komu rozdělit,“ vysvětluje Pilnáček.

Světlo přišlo z Hradce

Pilnáček se začal internetu věnovat v roce 1998, kdy se učil vytvářet webové stránky. „Pocházím z Hradce Králové a odmala se znám s Ondrou Tomkem, zakladatelem Centra, a Oldřichem Bajerem, kteří tehdy společně připravovali osvětovou akci Posviťte si na internet,“ vzpomíná „webový turista“ na začátky s putovním stanem a dvacítkou počítačů, na kterých zasvěcení ukazovali neznalým základy „těch internetů“.

„O rok později kluci spustili Centrum. cz a já k nim v létě 2001 nastoupil. Informační technologie jsem nikdy nestudoval, jsem čistý samouk,“ přiznává Pilnáček. V Centru se tehdy právě otevírala sekce databázových webů, v rámci které se Pilnáček podílel na vzniku stránek zaměřených na reality nebo prodej automobilů. „V roce 2004 jsem připravil projekt BydleteLépe.cz, který dnes funguje pod Aktuálně,“ dodává ještě ke svému angažmá na Centru Pilnáček.

Na tomto portálu strávil celkem pět let, která ho naučila, co je to internet, jak na něm funguje reklama a hlavně, jak je v online prostředí důležité mít vizi. „I dneska jde sedmdesát procent nákladů naší společnosti na vývoj. Neexistuje, že bychom připravili projekt a pak ho opustili, to je naprosto zbytečně promarněná energie,“ tvrdí Jiří Pilnáček. Po odchodu z Centra se naučil SEO a SEM a na vlastní noze pomáhal kamarádům s jejich weby.

Došel grant, přišel prodej

V roce 2008 se naskytla možnost koupit Turistiku. cz, což tehdy byl web jedné rodiny z Ostravy, která na jeho provoz čerpala grant z EU. Doběhlo ale dotační období, a majitel byl rád, že se serveru zbavil. Už tehdy se Pilnáček rozhodl stát se jedničkou mezi weby pro turisty a cestovatele. „Měli jsme jednoduché motto. Podle nás je totiž něčí zážitek, a to zvlášť při cestování, nenahraditelný.“ A jak vydyndat z turistického webu dobrý byznys? Podle Pilnáčka mají inzertní sílu ty weby, jež mají unikátní systém, který dokáže sehnat dostatek kvalitního a zajímavého obsahu.

Jak na kradený obsah?

Hloubavějšího člověka zběhlého v médiích samozřejmě napadne, že se články dají krást odjinud a pak je na Turistovi.cz zpeněžit. „Není to tak velký problém, jak by se mohlo zdát,“ konstatuje Pilnáček. Turisti jsou zkrátka většinou zapálení lidé, kteří si chtějí přečíst „to své“. Přesto v nové verzi webu, která se spustí od letošního listopadu, bude už na původ článků dohlížet speciální robot. „Někdo to ani neudělá se špatným úmyslem, prostě se jim něco nechce psát vlastními slovy, tak to okopírují. Zatím jsme museli odstřihnout dva lidi, ale jeden z nich byl patnáctiletý kluk, který se prostě snažil mít nejvíc článků a nedal si říct. Skoro z padesáti tisíc článků jsme kvůli neoprávněnému užití museli stáhnout pouhých pár příspěvků,“ rekapituluje problémy redakčního systému Pilnáček. Turistika zatím neumožňuje uploadovat videa z výletů, v databázi ale nabízí kolem 340 tisíc původních fotografií.

Nová verze Turistiky by měla být více provázaná také s Facebookem, díky kterému bude stránka generovat i více odkazů. „Za každé zhlédnutí jeho článku má každý pisatel tři haléře, takže svůj příspěvek rozesílá mailem kamarádům, linkuje na web nebo na svůj profil,“ vysvětluje mechaniku Pilnáček. Nová verze by také měla nabídnout přehlednější vyhledávání a možnost defaultního nastavení i pro nepíšící uživatele. Jak už jsme výše naznačili, přispěvatelé webu nejsou odměňováni jen penězi. „Šest nejaktivnějších pisatelů dostane poukázku na nákup v prodejně Husky a dalších čtrnáct na mapy a knihy u Kiwi,“ připomíná Pilnáček.

Komunitní weby čekají na kritickou masu uživatelů, byznysmodel pro jejich využití už je připraven

Nejen bannery živ je inzerent

Každý inzerent se tak podle něj stává sponzorem konkrétních turistů, kteří pak dotyčnou značku vnímají mnohem pozitivněji. „Já když dělal zamlada judo a Nissan nám místo starého autobusu koupil dodávku, nosili jsme všichni tričko Nissan rádi a hrdě. A stejně vnímají naši čtenáři i inzerenty, protože kvůli nim mají peníze a ještě dárky. Spíš si pak koupí bundu u Huskyho než někde jinde,“ zmiňuje pozitivní aspekty svého obchodního modelu Pilnáček. „A nám tenhle vztah ke značce pomáhá i při prodeji reklamy, protože nenabízíme jen cílené bannery, ale i takovéto emocionální zhodnocení. Turistika.cz kromě jiného inzerentům nabízí i účast na eventech. Fernet Stock, který inzeruje na spřízněném webu Akce.cz, se tak bude moct prezentovat třeba na veletrhu Sport Life.

Pojďme spolu do klubu

Turistika se od svého založení stala partnerem dvou největších turistických komunit v České republice. Jednou z nich je tradiční Klub českých turistů. „Rok jsem k nim volal, psal a nic. Pak se najednou ozvali sami s tím, že taky chtějí ten internet. Nabídli mi partnerství, protože viděli, že umím něco, co oni nikdy umět nebudou. S KČT máme uzavřené partnerství a navzájem se propagujeme. Děláme jim stránky, kde spolu mohou komunikovat jednotlivé pobočky klubu,“ vysvětluje spolupráci Pilnáček.

Loajální sběratelé známek

Druhou komunitou jsou sběratelé dřevěných turistických známek, kterých je podle Pilnáčka deset až dvanáct tisíc a jsou ke své značce mnohem loajálnější než členové KČT. „Oni podle známek plánují výlety i služební cesty. My jsme proto pro ně na webu vytvořili komunitu, kde si k profilu mohou zaškrtnout, že známky sbírají, a píšou si tam, kolik jich už mají. No a navzájem se hecují,“ usmívá se Pilnáček. Během prvních dvou měsíců se na Tursitiku.cz přihlásilo na čtyři tisíce sběratelů známek.

Pilnáčkova firma má v současnosti dvě divize, jednu obsahovou a druhou komunitní. Obsahovou reprezentují weby Turistika.cz a Akce.cz, který informuje o kulturních, sportovních a dalších akcích v jednotlivých regionech. Komunitní divizi reprezentují web Spoluhráči.cz, který shromažďuje sportovní kluby a jejich členy, a web Sousedé.cz, který je určen majitelům domů a bytovým družstvům. „Komunitní sekci vede můj společník Petr Tomek, bratr zakladatele Centrum.cz Ondřeje Tomka. S Petrem jsme v Hradci chodili na judo. Petr se ještě pere, ale já už chodím radši na golf, aby se mi nic nestalo,“ usmívá se Pilnáček.

Portály sázející na obsah zatím dotují ty komunitní, do dalších projektů se zatím Pilnáček pouštět nehodlá

Komunity čekají na členy

Komunitní weby zatím dotují výnosy z inzerce na Akce.cz a Turistika.cz. Podle Pilnáčka je pro ně teď důležité sehnat kritickou masu uživatelů. U webu Sousedé.cz bude prý breaking pointem sto tisíc domácností, dnes jich je na webu kolem pěti tisíc. Této „kritické hranice“ chce Pilnáček dosáhnout během dvou let. Sousedé.cz nabízejí představitelům bytových družstev nástroje k administraci, hlasování a vlastně i online schůze nájemníků. Pro mne (jako předsedu družstva) je to naprosto dokonalá představa. Místo hádání se sousedy jen takový nezávislý chat… Jen nevím, co na to řeknou družstevníci v důchodovém věku.

Pilnáčkovy weby neexkluzivně zastupuje Outdoornet, většinu obchodů si ale provozovatel zařizuje sám. „Jednám s agenturami i napřímo s klienty. Napřímo jsem se domluvil třeba s Českými drahami,“ přibližuje své inzerenty Pilnáček. Mezi další velké inzerenty na jeho webech patří OZP, pojišťovna Generali nebo Fernet Stock. Turistiku také často využívají turistické centrály jednotlivých krajů. A co dál, chystá turistická rodina další přírůstek? Pilnáček v současnosti přípravu nových projektů neplánuje. „Nechceme dělat dvacet věcí najednou, stačí nám jich pár, ale chceme je dělat pořádně,“ končí naše povídání sympatický exjudista s hlavou plnou nápadů.

Autor: Jan Brychta

Komentáře

Čtěte také

Putin přiletěl do Slovinska, testuje jednotu EU

Putin přiletěl do Slovinska, testuje jednotu EU

Ruský prezident Vladimir Putin přiletěl do Slovinska a způsobil tím nemalé dopravní problémy rekreantům mířícím na dovolenou k Jadranu. I když je jeho návštěva označovaná jako… více

Mobilní web