Cenu pro úspěšný gastro koncept dostává...

4.11.2010 12:58   |  

Letos po desáté byl oceněn úspěšný český gastronomický koncept. Cenu pojmenovanou po symbolu kvalitní gatronomie první republiky Jaroslavu Vašatovi si odnesla pražská La Degustation Boheme Bourgeoise.

(Foto: archiv)

Kvalitní koncept restaurace lze srovnávat s notovou partiturou. Aby skladba dobře zněla, musí být správně rozepsány party jednotlivých nástrojů. V restauraci to znamená souznění prostředí, kuchyně a obsluhy s přáním hosta. Nápad na každoroční udělování ceny za úspěšný gastronomický koncept vznikl v redakci časopisu pro hotelnictví a gastronomii Food-Service. Pojďme si zopakovat, o které koncepty šlo, a posoudit, jak se v průběhu let osvědčily.

Trhová restaurace

Zcela prvním nositelem bronzové plakety Jaroslava Vašaty byl za rok 2000 oceněn gastronomický koncept restaurací Jarmark. Při tvorbě konceptu se tvůrci inspirovali tzv. trhovými restauracemi. Hosté si sami vybírali u různých „stánků“ v restauraci, zda si dají salát z bohatého salátového baru, nebo si nechají připravit přímo před svýma očima steak, hitem byla možnost zvolit si úpravu čerstvě vyrobených těstovin. Vše bylo hostům zapisováno do konzumačního lístku a útratu uhradili u kasy při odchodu. Provozovatel konceptu Jarmark, společnost Bakare, měl ze začátku velké plány, chtěl postupně otevřít až 18 restaurací v celé republice. Po osmi letech se však vše změnilo a koncept Jarmarku se změnil na staročeskou restauraci s obsluhou. Důvodem byl prý nezájem hostů o trhovou restauraci v době večeří. Je to škoda, dosud tento zajímavý koncept nemá v Čechách konkurenci.

Poprvé Ambiente

„Ambiente znamená v překladu prostředí, a to je spolu s vysokým standardem poskytovaných služeb základním spojovacím prvkem celého konceptu,“ řekl při předávání ceny za rok 2001 majitel společnosti M Ambiente System Gastronomie Tomáš Karpíšek. „Chceme, aby se host u nás dobře cítil, výborně se najedl a samozřejmě aby se také do našich restaurací vracel. K tomuto účelu je přizpůsoben interiér, kvalitativní standard kuchyně, neméně důležitý je i přátelský personál a přijatelné ceny. Prvním pomyslným článkem, dnes již řetězce restaurací Ambiente, je restaurace v Mánesově ulici v Praze 2. Ta byla s podtitulem „The Living Restaurant“ otevřena na podzim roku 1995.

Hospoda i pro ženy

Dalším, kdo si odnesl (mimochodem velmi těžkou) bronzovou plaketu, byli zástupci Staropramenu. Porota ocenila koncept moderní designové restaurace-pivnice Potrefená husa. Jak prozradili tvůrci konceptu, chtěli vytvořit moderní hospodu, kam se nebude bát vejít ani samotná žena. Základem konceptu je však podávání širokého sortimentu kvalitně ošetřených piv, doplněných zajímavou nabídkou jídel. Projekt restaurací Potrefená husa začal v roce 1998, v současné době má novější design a kráčí směrem k mladé generaci hostů. Restauraci Potrefená husa najdeme ve všech větších českých městech i na Slovensku.

Cena pro závodní stravování

Zatímco první nositelé byli představitelé z oblasti tzv. otevřené gastronomie, v roce 2003 porota hledala zajímavý koncept spíše v oblasti uzavřeného stravování. Právě zde, v závodním, školním i nemocničním stravování, se úroveň poskytovaných služeb velmi zlepšila. V roce 1997 vznikl ve firmě Sodexo, která je poskytovatelem tzv. smluvního cateringu, jedinečný gastronomický koncept pod názvem „Stravování, co má styl“. Jedná se o moderní, u nás zatím netradiční řešení stravovacího provozu, o systém sestavený z jednotlivých výdejních míst v podobě stánků, které jsou označené specifickou značkou-brandem. Strávník si může vybrat například z denní nabídky asijské kuchyně pod názvem Asia Wok, italská kuchyně a čerstvá pizza je nabízena v Pizza Pisa, milovníci steaků zamíří do stánku s názvem Grill.

Oldřich Sahajdák je šéfkuchařem Ambiente Restaurant Group

(Foto: archiv)

Kvalitní pivo a moderní česká kuchyně

Dalším z oceněných „pivních“ konceptů byly restaurace Kolkovna Group. Kolkovna je koncept pivního baru a stylové restaurace s nabídkou piva Pilsner Urquell, vycházející z velice úspěšného období plzeňského pivovaru ve dvacátých a třicátých letech 20. století, je vhodný především do vysoce atraktivních lokalit v centru velkých měst. Kolkovna je typem restaurace, kam bez obav můžete zavést návštěvu z ciziny toužící poznat kvalitu českého piva i tradiční českou kuchyni.

Středověké zážitky

Koncept roku 2005, středověká krčma Dětenice, zcela naplnil to, čemu se říká zážitková gastronomie. Neomítnuté stěny, na podlaze poházená sláma, stoly z pevných dřevěných fošen, dobová hudba a výzdoba, to vše vás pomalu vtahuje do atmosféry středověku a následná otázka: „Co budeš žrát a chlastat?“ od středověce obhroublé obsluhy vás už vůbec nepřekvapí. Zatímco si ve „žrádelníku“ vybíráte mezi „něčím malým k žejdlíku piva“, „žrádlem pro početné družiny“ a „žrádlem k žrádlu“, napojí vás unikátním pivem, které zde vaří dle starých receptů v peci na otevřeném ohni a které zraje v dřevěných sudech.

Hotelová gastronomie

Být úspěšný v oblasti hotelové gastronomie není vůbec snadné. Je totiž nutné zaujmout nejen hotelového hosta, ale i přilákat hosty z ulice. Český host však má určité zábrany do hotelové restaurace vstoupit. Jedním z těch hotelů, kterému se podařilo toto zvrátit, je hotel Corinthia Towers. Host při svém pobytu v hotelu může ochutnat českou kuchyni a české pivo v bowlingovém baru, italské speciality v restauraci Toscana, mezinárodní speciality a speciality na grilu v restauraci Let’s eat, orientální delikatesy v restauraci Rickshaw, nebo jen posedět při kávě a moderním dezertu v kavárně Praha.

Bio entrecôte la Morocha, foie gras. Cena za úspěšný gastrokoncept.

(Foto: archiv)

Podruhé Ambiente

Nápad otevřít u nás brazilskou restauraci Ambiente Brasileiro prý vznikl na svatební cestě majitele firmy pana Karpíška do Brazílie. Na jihu Brazílie ho oslovila tradiční příprava různých druhů mas zvaná Churrasco (čti šurasko). Churrasco je způsob, jakým si jihoameričtí kovbojové (gaučové) opékali hovězí maso. Upravovali ho nabodnuté na velkém špízu, původně u otevřeného ohně, později na speciálních grilech na dřevěném uhlí. Zalíbilo se mu i Rodizio, které k Churrasku neodmyslitelně patří, což je způsob servírování masa, při kterém je vlastně obsluhujícím kuchař, maso sám předem připraví a pak přichází s velkým špízem mezi hosty a seřezává jim plátky masa na talíř. V roce 2002 se otevírá první Restaurante Brasileiro v ulici U Radnice druhá následuje v roce 2004 ve Slovanském domě.

Gastronomie s příběhem

Pilotní restaurace Švejk Restaurant s názvem „U Zeleného stromu“ byla otevřena v Nepomuku v prosinci roku 2002. Koncept restaurace, která sází na českou kuchyni, tradici i na zážitek, velmi dobře zaplnil mezeru na trhu a uspěl nejen v Praze, ale i po celém Česku.

Koncept pro děti

V roce 2009 se hledáček poroty znovu zaměřil do oblasti uzavřeného stravování a byl oceněn koncept Jíme s Barvožroutem firmy Eurest. Jeho cílem je vytvářet stravovací návyky dětí tak, aby se naučily konzumovat stravu s vysokým obsahem zeleniny, ryb a omezily příjem energeticky vydatných jídel. Tento koncept je zaveden v 31 základních školách a je do něho zapojeno přes 8 tisíc žáků. V současné době uvažuje Eurest o rozšíření této hry i pro žáky II. stupně základních škol. Oceněné koncepty si drží vysokou kvalitu a jejich tvůrci je neustále vylaďují a rozvíjejí. To je i podmínka pro úspěšné setrvání na trhu – nezastavit se, stále vymýšlet něco nového, stále se zlepšovat.


Nositel ceny Jaroslava Vašaty za rok 2010 La Degustation Boheme Bourgeoise

Letošním nositelem ceny za dobrý nápad v gastronomii je již potřetí restaurace patřící do řetězce Ambiente: La Degustation Boheme Bourgeoise. Francouzský název skrývá v Čechách jedinečný koncept degustační

restaurace, která ve svých degustačních menu obnovuje tradiční české receptury a dává jim moderního ducha. Restaurace nemá klasický jídelní lístek, ale každý den má host možnost výběru mezi dvěma degustačními menu. Jedno je sestaveno z receptur Marie B . Svobodové z roku 1894 a základem jsou domácí české produkty. Druhé degustační menu se jmenuje Degustation de Chef a je tvořeno z jídel tzv. světové gastronomie s převážně francouzským vlivem.


Jaroslav Vašata (1905–1995)

Jaroslav Vašata byl typickým českým selfmademanem v podmínkách 1. republiky. Již ve svých dvaceti letech byl vedoucím ve vyhlášené plzeňské restauraci „U Procházků“ v P raze na Letné, ve 29 letech se stal ředitelem Černého pivovaru. Svůj první podnik si otevřel 17. 4. 1936 na Václavském náměstí č. 17. Byl to na tuto dobu absolutně nejmodernější pražský automat – rychlé občerstvení. Podniky Jaroslava Vašaty byly známé kvalitou jídel, obsluhy i lidovými cenami. V roce 1938 si pronajal Obecní dům. V roce 1948 odchází do v USA . V sedmačtyřiceti letech pracuje jako nižší číšník v chicagském hotelu, v roce 1952 si na dluh kupuje v N ew Yorku malý restaurant. Beseda se brzy stává centrem Čechoameričanů. k Vašatovi se chodilo na výborné jídlo, byl symbolem poctivého českého pohostinství.

(Foto: archiv)


O autorovi: šéfredaktorka Food-Service

Autor: Maria Horníková

Komentáře

Čtěte také

Zákazníci mají zájem o nové služby, tvrdí O2. Zisk vyrostl na 2,5 miliardy

Zákazníci mají zájem o nové služby, tvrdí O2. Zisk vyrostl na 2,5 miliardy aktualizováno

Operátor O2 v prvním pololetí zvýšil konsolidovaný čistý zisk o desetinu na 2,55 miliardy korun. Provozní výnosy klesly o necelé jedno procento na 18,22 miliardy Kč. Výnosy v… více

Mobilní web