Libor Pospíšil (Europark Štěrboholy): Zákazníci jsou loajální a jezdí častěji

Europark Štěrboholy sází na loajální zákazníky. Mezi tu největší skupinu pak patří rodiny s dětmi, které patří mezi nejvěrnější. Jaký je úspěch obchodního centra, které nenajdete v blízkosti stanice metra, jsme se zeptali jednatele Europarku Libora Pospíšila.

Libor Pospíšil
22.12.2011 14:09   |  

Jaký byl rok 2011 ve srovnání s předchozími lety? Dokážete už v procentech vyjádřit nárůsty či poklesy v některých segmentech? Jak se měnil letos trh?

Stejně jako v minulých letech zaznamenáváme i letos kontinuální nárůst návštěvnosti, i když ne tak silný, jako v předchozích letech. Aktuálně je to meziroční nárůst o čtyři procenta. Registrujeme sice trend klesající hodnoty průměrného nákupu, avšak zákazníci k nám přicházejí častěji. Největší aktuální nárůsty jsou v segmentu drogerie/parfumerie, naopak pokles zaznamenáváme u textilu a obuvi, což nepochybně ovlivnil velmi teplý a suchý podzim, neboť počasí se na nákupním chování odráží velmi výrazně.

Pro obchodní centra v konkurenčním prostředí jako je hlavní město je nutné neustále inovovat, přinášet nové možnosti prodeje a nabídek. Jak se změnilo vaše spektrum služeb/obchodů v letošním roce?

Již tak širokou nabídku našich služeb (k nimž patří zejména bohatá gastronomická nabídka, bankovní a poštovní služby, lékárna, čistírna, kadeřnictví, automyčka a mnoho dalších) jsme letos rozšířili o koncepty podporující zdravý životní styl – cvičící studio Vibrostation, a dietetické poradenství Naturhouse. Svoji novou pobočku u nás otevřela banka Reiffeisenbank a rozšířili jsme také nabídku módy, když na konci listopadu byla na ploše pět set metrů čtverečních otevřena prodejna značkové módy GATE.

Lze mluvit o tom, že to je reakce na změnu nákupního chování? Každoročně si necháváte od Incomy provádět výzkum na profil zákazníka obchodního centra Štěrboholy…

Profil našeho zákazníka se v posledních letech nezměnil – je to rodina se dvěma dětmi, autem, minimálně středoškolského vzdělání, s mírně nadprůměrnými příjmy a vyšším průměrným nákupem.

Jsou ve výzkumu nějaké posuny, zvláštnosti? A můžete porovnat meziročně?

Výzkumy meziročně porovnáváme a vyhodnocujeme. Zásadní změny nepozorujeme. Zaznamenáváme narůstající spokojenost s Europarkem ze strany zákazníků, kteří mají Europark jako hlavním nákupní místo. Dále je patrný určitý posun ve věkové skladbě dětí, které spolu s rodiči Europark navštěvují, což si vysvětlujeme tak, že máme stálé zákazníky, kteří navštěvují naše obchodní centrum a jejich děti s Europarkem doslova rostou…

Kromě definování zákazníků jste si nechali zjistit i jejich spokojenost. Jaké jsou závěry výzkumu v tomto ohledu?

Zcela spokojených je celkem 56 procent zákazníků, kteří nemají žádné výhrady. Pokud výhrady existují, týkají se většinou bohužel faktorů, které nedokážeme ovlivnit a změnit – především delší vzdálenosti a tím i složitější dostupnosti.

Je právě spokojenost hlavním momentem opakovaných návštěv?

Profil našeho zákazníka známe a vnímáme jej samozřejmě také jako svoji cílovou skupinu. To znamená rodiny s menšími dětmi. Proto se systematicky profilujeme jako rodinné nákupní centrum. Kromě rozhlehlé prodejny Puntanela (2500 m2) nabízíme doplňkové programy a aktivity. Před rokem jsme kompletně zrekonstruovali bezplatný dětský koutek v pirátském duchu, který navštíví průměrně denně na 300 dětí, přidali možnost uspořádat v něm dětské narozeninové párty Lollipop. V lednu otevíráme už posedmé jako jediné obchodní centrum v Praze ledovou plochu uvnitř pasáže, především dětem jsou věnovány víkendové zábavné programy, pravidelná nedělní divadelní představení a velmi populární letní minigolfový program. Pro dobrou informovanost našich návštěvníků vydáváme desetkrát ročně časopis Europark v nákladu 260 000 výtisků, který je distribuován ve spádové oblasti Europarku. Jeho prostřednictvím komunikujeme všechny významné eventy, které připravujeme, jako jsou módní přehlídky, otevření ledové plochy, zahájení minigolfové sezóny, akce a programy pro děti, dále aktuality z nabídky obchodního centra, otevření nových obchodů, akční slevy a aktuální tipy. Máme jedno z nejpohodlnějších podzemních parkovišť, které letos prošlo rekonstrukcí, při níž vznikla prostorná parkovací místa vyhrazená zákazníkům s dětmi a byl instalován napájecí stojan pro elektromobily, kola a skútry e-point.

Jeden faktorů úspěchu centra je dopravní dostupnost. Nejen pro auta a zásobování, ale především pak pro zákazníky, kteří využívají městskou hromadnou dopravu. V tomto mají velký benefit centra na metru…

Do Europarku přijíždí 85 % zákazníků autem a pořizuje zde velké rodinné nákupy. Samozřejmě je pro nás důležitých i těch zbývajících 15 % zákazníků, kteří využívají městské hromadné dopravy. Ve spolupráci s ROPIDem byly postupně zavedeny dvě autobusové linky 163 a 263, které přijíždějí přímo k vchodu do Europarku v intervalech 5–7 minut a mají návaznost na metro trasy A. Takže zákazník je z centra Prahy v Europarku do 25 minut. Midibusová linka 296, zavedená v roce 2011, propojuje místa ve východní části Prahy a jezdí v půlhodinových intervalech. Kromě tohoto spojení je doprava do Europarku zajištěna také bezplatnými mimopražskými autobusy ze vzdálenějších míst, jako jsou Zbraslavice, Zruč nad Sázavou a Žleby. Tyto autobusy jezdí do Europarku a zpět vždy druhou, třetí a čtvrtou sobotu v měsíci.

Pro novináře jste nedávno představili koncepční změny pro následující rok 2012. Čeho se týkají a proč s nimi přicházíte?

Vzhledem k tomu, že v současné době v Praze již prakticky nevznikají žádná další nová obchodní centra, zaznamenáváme rostoucí zájem obchodníků o dobře zavedené a fungující projekty se stabilní zákaznickou klientelou, k nimž Europark nepochybně patří. A vzhledem k tomu, že po deseti letech existence našeho obchodního centra vyprší část dosavadních smluv, chceme této příležitosti aktivně využít k repositioningu Europarku – směrem ke zkvalitnění zatraktivnění skladby našich obchodů – a představit v Europarku nové značky a úspěšné koncepty. S přípravou koncepce a realizací nám pomáhají společnosti Cushman & Wakefield a Retcon. Další změnou bude remodeling obchodní pasáže, který povede ke zkvalitnění pobytu zákazníků v Europarku a zvýšení počtu návštěv těch zákazníků, kteří jej prozatím navštěvují jen občas nebo náhodně.

Je to reakcí právě na vývoj trhu a výsledky výzkumu?

Naši zákazníci jsou ve své většině velmi loajální. Pro 58 % z nich je Europark hlavním nákupním místem. Přesto občas nakupují i jinde, což souvisí právě s absencí jejich oblíbených značek. Naším cílem je, aby se díky dalšímu zkvalitnění nabídky a prostředí už nemuseli ohlížet jinde a nakupovali pouze u nás.


Obchodní centrum Europark

Bylo vybudováno ve východní části Prahy, v těsném sousedství Jižní a Štěrboholské spojky. Je součástí silné a úspěšné společnosti SES Spar European Shopping Centers provozující 24 nákupních center v pěti evropských zemích – Rakousku, České republice, Maďarsku, Slovinsku a severní Itálii. Jejich celková rozloha je 700 000 m2. SES je společností patřící ke skupině SPAR Österreich.


Libor Pospíšil

Vystudoval Obchodně podnikatelskou fakultu na Slezské univerzitě v Karviné. Zde také získal vysokoškolský diplom. Před angažmá v Europarku pracoval pět let v marketingu Karlovarských minerálních vod. Na pozici manažera nákupního centra Europark Štěrboholy nastoupil Libor Pospíšil krátce po jeho otevření v roce 2002.

Autor: Karel Troška

Komentáře

Čtěte také

Dálnice na Jadran jsou ucpané, kolony mají až 60 kilometrů

Dálnice na Jadran jsou ucpané, kolony mají až 60 kilometrů aktualizováno

Ucpané středoevropské dálnice vyžadují dnes od časného rána od řidičů silné nervy. Na tranzitních cestách přes Rakousko do Slovinska, ale i na trasách mezi Rakouskem a Bavorskem… více

Mobilní web