Irena Kobosilová pro Strategii: Každý film má svého diváka. A marketér ho musí najít

Čtěte v nové Strategii „S úspěchem na Oscarech počítají marketéři dlouho předem,“ říká v rozhovoru pro únorové číslo měsíčníku Strategie marketingová ředitelka Cinemartu Irena Kobosilová.

 Irena Kobosilová se v útlém mládí věnovala atletice.
19.2.2016 7:59   |  

V únorové Strategii si dále přečtete, že v automobilovém světě bychom se letos neměli divit vůbec ničemu, že tradiční matějská pouť je bez ohledu na sílu svého brandu pořádně rozhoupaná, inspirovat vás může i příběh Martina Žufánka a jeho likérky, jejíž produkty v regálech obchodů nenajdete.

Nedlouho před vyhlášením Oscarů jsme si povídali s marketingovou ředitelkou Cinemartu o tom, jak konkrétně se dají nejslavnější ceny využít v propagaci filmů. Irena Kobosilová pracuje pro hollywoodská studia již několik let.

Mění se konečně chování českých diváků?

Rozevírají se pomyslné divácké nůžky, čeští diváci se začínají chovat jako světový průměr – jejich pozornost se soustředí na několik hollywoodských blockbusterů, na opačném pólu jsou artové filmy, které mají své věrné diváky a kina. Střední proud ale divácky strádá, podobně jako většina českých filmů, o kterých se soudí, že jejich nadprodukce a kolísavá kvalita diváky od zaplacení poměrně vysokého vstupného do kina odrazuje.

Na erotický blockbuster Padesát odstínů šedi ale v loňském roce vyrazili i lidé, kteří jinak do kina nechodí. A na dětské filmy se vydávají stále více celé rodiny, jak v loňském roce ukázali například veleúspěšní Mimoňové. To vše znamenalo nárůst diváků v českých kinech zhruba o milion oproti předchozímu roku. Trh s filmy a cílové skupiny diváků mění svou strukturu.

Je věcí vás marketérů, jak na ně cílit?

V první řadě je to boj! Boj o každého diváka. Vždyť každý týden vstupuje do kin kolem pěti nových filmů. Ve filmovém marketingu nejde jen o propagaci, zahrnuje i nasazení a programování filmu. Zvolit vhodný termín je klíčové, například ve vazbě na světovou premiéru snímku, jeho uvedení na významném festivalu, udílení filmových cen, roční období či prázdniny a v neposlední řadě s ohledem na nasazení ostatních titulů konkurence. Toto je parketou našeho programového ředitele Aleše Danielise, který je jedním z nejzkušenějších odborníků v Česku. Na cestě za divákem ale o film pečuje celý tým lidí.

Jak k propagaci využíváte velkých filmových událostí?

Festivalové úspěchy jsou důležité hlavně pro propagaci artových filmů. Na festivalech ale mívají zvláštní uvedení i blockbustery a soustředí se tu na ně velká pozornost médií. Loni měl například svoji světovou premiéru na berlínském festivalu film Padesát odstínů šedi a s tím spojená publicita byla bonusem ke standardní kampani. Vyhlášení nominací na Oscary letos s 12 nominacemi ovládl Revenant s Leonardem di Capriem. Tato zpráva a s ní spojené reakce médií přišly přesně v den zahájení české distribuce, což nám nepochybně pomohlo k velmi silnému startu tohoto hojně diskutovaného filmu.

Období mezi vyhlášením nominací a udělením Oscarů se mezi distributory říká „Oscar window“ a koncentruje se do něj uvedení snímků s ambicí vyhrát, aby maximálně využily publicitu, která s cenami přichází. Když jsme si v loňském roce dělali marketingový průzkum mezi tisíci návštěvníky kin, dotazovali jsme se i na to, jak je ovlivní uvedení filmu na festivalech nebo filmová ocenění, jako jsou Oscary nebo Český lev. Udělení filmové ceny jako impulz k návštěvě kina uvedlo 30 procent, úspěch na festivalu pak dokonce 40 procent respondentů.

A když vyhraje film uvedený v kinech třeba předtím v létě, reagujete jeho opětovným nasazením?

Když je po filmu silná poptávka, tak ano. Jak ceny ovlivňují divácký zájem, bylo hezky vidět u loňského oscarového šampiona, filmu Birdman. Do kin šel v době oznámení nominací, držel se v top 20 pár týdnů, než vypadl, ale hned víkend po vyhlášení Oscarů se do žebříčku vrátil na 15. místo a nějakou dobu tam ještě vydržel. Část diváků se tedy pro návštěvu kina rozhodla až poté, co film získal čtyři Oscary včetně toho za nejlepší film. V součtu tenhle pooscarový návrat udělal zhruba deset procent z celkových tržeb filmu.

Celý rozhovor a další zajímavé informace naleznete ve Strategii č. 2, která vychází 19. února.

Čtěte také: Petr Koukal pro Strategii: Sportovec se musí umět prodat


Autor: Aleš Hudský, Strategie

Komentáře

Čtěte také

Komplikace pro Hinkley Point: jaderný projekt znovu přezkoumá vláda

Komplikace pro Hinkley Point: jaderný projekt znovu přezkoumá vláda

Projekt výstavby první jaderné elektrárny v Británii za 20 let nabírá nečekané zpoždění. Britská vláda překvapivě oznámila, že zahájí nové přezkoumání kontroverzního projektu… více

Mobilní web