Irena Kobosilová pro Strategii: Každý film má svého diváka. A marketér ho musí najít

Čtěte v nové Strategii „S úspěchem na Oscarech počítají marketéři dlouho předem,“ říká v rozhovoru pro únorové číslo měsíčníku Strategie marketingová ředitelka Cinemartu Irena Kobosilová.

 Irena Kobosilová se v útlém mládí věnovala atletice.
19.2.2016 7:59   |  

V únorové Strategii si dále přečtete, že v automobilovém světě bychom se letos neměli divit vůbec ničemu, že tradiční matějská pouť je bez ohledu na sílu svého brandu pořádně rozhoupaná, inspirovat vás může i příběh Martina Žufánka a jeho likérky, jejíž produkty v regálech obchodů nenajdete.

Nedlouho před vyhlášením Oscarů jsme si povídali s marketingovou ředitelkou Cinemartu o tom, jak konkrétně se dají nejslavnější ceny využít v propagaci filmů. Irena Kobosilová pracuje pro hollywoodská studia již několik let.

Mění se konečně chování českých diváků?

Rozevírají se pomyslné divácké nůžky, čeští diváci se začínají chovat jako světový průměr – jejich pozornost se soustředí na několik hollywoodských blockbusterů, na opačném pólu jsou artové filmy, které mají své věrné diváky a kina. Střední proud ale divácky strádá, podobně jako většina českých filmů, o kterých se soudí, že jejich nadprodukce a kolísavá kvalita diváky od zaplacení poměrně vysokého vstupného do kina odrazuje.

Na erotický blockbuster Padesát odstínů šedi ale v loňském roce vyrazili i lidé, kteří jinak do kina nechodí. A na dětské filmy se vydávají stále více celé rodiny, jak v loňském roce ukázali například veleúspěšní Mimoňové. To vše znamenalo nárůst diváků v českých kinech zhruba o milion oproti předchozímu roku. Trh s filmy a cílové skupiny diváků mění svou strukturu.

Je věcí vás marketérů, jak na ně cílit?

V první řadě je to boj! Boj o každého diváka. Vždyť každý týden vstupuje do kin kolem pěti nových filmů. Ve filmovém marketingu nejde jen o propagaci, zahrnuje i nasazení a programování filmu. Zvolit vhodný termín je klíčové, například ve vazbě na světovou premiéru snímku, jeho uvedení na významném festivalu, udílení filmových cen, roční období či prázdniny a v neposlední řadě s ohledem na nasazení ostatních titulů konkurence. Toto je parketou našeho programového ředitele Aleše Danielise, který je jedním z nejzkušenějších odborníků v Česku. Na cestě za divákem ale o film pečuje celý tým lidí.

Jak k propagaci využíváte velkých filmových událostí?

Festivalové úspěchy jsou důležité hlavně pro propagaci artových filmů. Na festivalech ale mívají zvláštní uvedení i blockbustery a soustředí se tu na ně velká pozornost médií. Loni měl například svoji světovou premiéru na berlínském festivalu film Padesát odstínů šedi a s tím spojená publicita byla bonusem ke standardní kampani. Vyhlášení nominací na Oscary letos s 12 nominacemi ovládl Revenant s Leonardem di Capriem. Tato zpráva a s ní spojené reakce médií přišly přesně v den zahájení české distribuce, což nám nepochybně pomohlo k velmi silnému startu tohoto hojně diskutovaného filmu.

Období mezi vyhlášením nominací a udělením Oscarů se mezi distributory říká „Oscar window“ a koncentruje se do něj uvedení snímků s ambicí vyhrát, aby maximálně využily publicitu, která s cenami přichází. Když jsme si v loňském roce dělali marketingový průzkum mezi tisíci návštěvníky kin, dotazovali jsme se i na to, jak je ovlivní uvedení filmu na festivalech nebo filmová ocenění, jako jsou Oscary nebo Český lev. Udělení filmové ceny jako impulz k návštěvě kina uvedlo 30 procent, úspěch na festivalu pak dokonce 40 procent respondentů.

A když vyhraje film uvedený v kinech třeba předtím v létě, reagujete jeho opětovným nasazením?

Když je po filmu silná poptávka, tak ano. Jak ceny ovlivňují divácký zájem, bylo hezky vidět u loňského oscarového šampiona, filmu Birdman. Do kin šel v době oznámení nominací, držel se v top 20 pár týdnů, než vypadl, ale hned víkend po vyhlášení Oscarů se do žebříčku vrátil na 15. místo a nějakou dobu tam ještě vydržel. Část diváků se tedy pro návštěvu kina rozhodla až poté, co film získal čtyři Oscary včetně toho za nejlepší film. V součtu tenhle pooscarový návrat udělal zhruba deset procent z celkových tržeb filmu.

Celý rozhovor a další zajímavé informace naleznete ve Strategii č. 2, která vychází 19. února.

Čtěte také: Petr Koukal pro Strategii: Sportovec se musí umět prodat


Autor: Aleš Hudský, Strategie

Komentáře

Čtěte také

Porošenko se při cestě na Donbas dostal do přestřelky

Porošenko se při cestě na Donbas dostal do přestřelky

Ukrajinský prezident Petro Porošenko se během inspekce po armádních postech v Donbasu dostal pod palbu separatistů. V Potvrdil to mluvčí protipovstalecké operace Andrij Lysenko. K… více

Komerční prezentace
Mobilní web