Jan Čížek: Čtenáři jsou k lokálním médiím loajální

Síť lokálních a radničních novin Český domov dosáhla celorepublikového pokrytí. Nyní své noviny dodává do 1,6 milionu domácností. Český domov nyní zahrnuje 43 titulů, podle posledních interních průzkumů má celkem 3,1 milionu čtenářů. Chceme si šáhnout na celonárodní kampaně, říká Jan Čížek, jednatel Strategic Consulting.

Jan Čížek:  Na lokální mediální trh nemůžete jít jako s bagrem na fialky.
1.3.2012 10:31   |  

Jste vydavatelem lokálních měsíčníků a zároveň kooperujete s dalšími tituly na obchodní bázi. Můžete trochu blíže představit svůj byznys?

Naše síť má ambice sdružit všechny lokální a radniční tituly v ČR, které jsou distribuovány zdarma do schránek. Protože nejsme vydavatelem všech těchto novin a časopisů, rozhodli jsme se síť otevřít pro partnery, abychom vzájemně kooperovali a netříštili síly v konkurenčním boji. Všechny tituly musí splňovat podmínku, že jsou zdarma do schránek a musí být informační, nikoli primárně inzertní noviny.

V prezentacích kladete důraz na celorepublikové pokrytí. Důvod je asi velmi prozaický. Oslovení nových inzertních klientů. O jaké jde a jaká je v současnosti skladba inzerce?

Ohromnou výhodou našich titulů je skutečnost, že z 90 % byly doposud financovány pouze z výnosů lokální inzerce. Lokální trh vás nesmírně prověří, protože lokální podnikatel v dnešní době počítá s tím, že když vloží do inzerce korunu, dvě se mu musí vrátit. Díky celorepublikovému pokrytí se nabízí všem titulům sítě Český domov účast na národních kampaních větších klientů, kteří by jinak neinzerovali.


Čtěte také: Komunální časopisy: Vláda chystá bič na sebestředné starosty



To znamená, že začnete víc spolupracovat s mediálkami. Půjdete touto cestou, nebo si zobchodujete klienty přes svůj obchodní tým napřímo?

S mediálními agenturami jsme spolupracovali vždy, ale objemy nebyly, z důvodu neexistence celorepublikového pokrytí, příliš vysoké. Dnes máme produkt, který je jak pro mediální agentury, tak jejich klienty, s ambicí oslovit plošně populaci v ČR, zajímavý. Od podzimu jsme spustili oddělení národního obchodu, takže s klienty komunikujeme napřímo, ale vždy ve shodě s mediální agenturou.

S celorepublikovým pokrytím se dost nabízí i změna ve výrobě. Uvažujete o jednotné redakci? Nebo o jednotném layoutu titulů?

O jednotné redakci, ani stejném layoutu titulů neuvažujeme. Naopak, naše tituly musí být pro dané město nebo městskou část vždy unikátní, aby se naši čtenáři se „svým“ časopisem naprosto ztotožnili. Ohromnou výhodou lokálních a radničních titulů je právě věrnost jejich čtenářů, o kterou bychom unifikací neradi přišli. Upřímně, obyvatel malého města je pyšný na svoje noviny a ani nechce, aby sousední město mělo ty samé.

Na druhou stranu ale tady máte značku Český domov. Tento brand je tedy určen pro koho?

Český domov je název sjednocené sítě lokálních a radničních titulů. Tento inzertní produkt je určen pro všechny zájemce, kteří chtějí využít síly více jak 1,6 miliónu výtisků, distribuovaných do domovních schránek. Kampaně je možné díky způsobu distribuce přesně zacílit od nejmenší jednotky městské části, až po kraj nebo celou ČR.

Vaše tituly jsou a podle vás zůstanou lokální, bez ambicí o zpravodajství, kauzy. Jak vy vidíte byznys v lokálním prostředí? Jak tam fungují vazby redakce – obchod – klienti – čtenáři?

Každý si musí zvolit svoji obchodní strategii. Je jasné, že když se prodávám na stánku, tak musí být zpravodajství co nejobsáhlejší a prodeje mi zvyšují pravidelné kauzy. Naše noviny jsou zdarma, čtenáře chceme zaujmout dokonalým servisem z okolí jeho bydliště. Informace, kde se koná jaký trh a kam vyrazit s dětmi o víkendu je pro nás alfou omegou. Samozřejmě doplněno rozhovory se zajímavými rodáky nebo zpravodajstvím z radnice apod. Nejsem příznivcem myšlenky, že vyhrocené kauzy s politickým pozadím prospívají lokálnímu obchodu. Stejně tak lokálnímu obchodu neprospívá podpora nějakého politického sdružení nebo strany.

Nedávno anoncoval vstup do lokálních médií i Andrej Babiš s titulem 5+2 dny. Jak moc si myslíte, že to zamíchá trhem?

Určitě ano. Otázkou je, jakou obchodní strategii zvolí. Těch pokusů zde bylo v minulosti více a vyjma VLP nikdo neuspěl. Lokální mediální trh je velmi specifický, tam nemůžete jít s bagrem na fialky. Výnosy versus náklady jsou úplně jinak, než u centrálních titulů. Já osobně přeji každému, kdo myslí vstup na tento trh vážně a upřímně, úspěch, protože to pomůže všem subjektům. Bohužel v minulosti jsme se u velkých hráčů setkali s dumpingováním lokálních cen, což trh značně deformovalo. Doufejme, že tomu v tomto případě bude jinak.

Autor článku: Pavel Pichl

Komentáře

Čtěte také

Jak si komunita v Plzni postavila nejrychlejší internet na světě

Jak si komunita v Plzni postavila nejrychlejší internet na světě

„Komunismem bych to úplně nenazýval, spíše komunitou, ale i tak by se to dalo pojmenovat,“ žertuje Jan Hejtmánek. Stojíme na střeše jedné z budov v centru Plzně, kde je cítit… více

Komerční prezentace

Další weby mladé fronty

Mobilní web