Ondřej Ládek alias Xindl X: Z copywritera hvězdou YouTube

8.2.2010 13:32   |  

Ještě před třemi lety pracoval v reklamní agentuře jako copywriter a snil o úspěchu kapely Jupí Tralala. Dneska je Xindl X alias Ondřej Ládek rekordmanem na českém YouTube a úspěšným písničkářem. Existuje nějaký návod, jak prorazit? „Chce to dobrou značku a nezanedbávat propagaci,“ říká Xindl X. „A také dávku štěstí.“

Písničkáře s mírně mimozemským přízviskem jsem poprvé viděl v říjnu 2008, kdy se jako host navíjel na koncertní šňůru Xaviera Baumaxy. Tehdy pro širší masy ještě neznámý písničkář se pomalu škrábal se svým Dyslektikem a Andělem nahoru. Bylo to necelý rok poté, kdy oficiálně zabalil svoji reklamní kariéru a kdy si dal umělecké jméno Xindl X. „V reklamce jsem končil v roce 2007. Byla to agentura Proximity. A jestli mi něco dala? Naučil jsem se tam, jak strukturovat texty tak, aby z nich bylo jasně a stručně řečeno všechno podstatné. A pomohlo mi to, když jsem si dělal stránky, věděl jsem, jak vypíchnout to, čím bych lidi zaujal.“

Back to Comeback

Náš sraz probíhal mírně strastiplně. V holešovické pizzerii si totiž dovolují otvírat až v jedenáct, takže jsme se v deset sešli v poloherně, v polosázkové kanceláři a v plnohodnotné čtyřce naproti. Xindl X se poznal podle toho, že sem tak nějak nepatřil a také díky tomu, že přišel s kytarou. „Neni tu někde nekuřáckej kout?“ optal se a posunul nás do méně zahulené části hospody pod tabuli s vypsanými sázkami. Přiznám se, že bych si na Xindla X a na jeho kariéru tehdy v říjnu 2008 nevsadil. A ejhle, je tu jako vyšlá hvězda z českého internetu. Ale postupně.

Rodilý Pražan Ondřej Ládek vystudoval scenáristiku a dramaturgii. Natočil několik studentských filmů, napsal scénář pro snímek Restart a pak zakotvil v reklamce. S kytarou v té době obrážel hlavně folkové festivaly a pomalu se dostavovaly první úspěchy, jako třeba vítězství v soutěži Česko hledá písničku nebo na pražské Portě. „Z reklamky jsem pak odešel krátce poté, co se mi naskytla šance dělat seriál Comeback. Mohl jsem se vrátit ke psaní scénářů, takže jsem vzal z reklamy kramle a šel se věnovat tomu, co jsem vystudoval.“

Ondřej Ládek je spoluautorem prvních patnácti dílů dnes už kultovního seriálu pro mládež. „Byl to určitě úspěch, ale pomalu už jsem přestával stíhat. Podmínky byly přece jen docela ostré. Když je týden na napsání jednoho dílu, respektive měsíc na napsání čtyř dílů, tak to určitě není žádná svobodná profese. V muzice má člověk daleko větší volnost psát si, co chce a kdy chce.“

Xindlovy mediatypy

Podobně jako seriálu Comeback se i Xindlovi X podařilo podchytit internetovou generaci. Ale nebylo to zadarmo. „Ono je trochu zavádějící, když se dneska říká, že jsem ten písničkář, co se chytil na YouTube. Ještě než jsem byl písníčkář ,z YouTubu‘, tak jsem byl písničkář z Porty a ze Zahrady. Ale je fakt, že na internet jsem už tehdy dával docela důraz,“ prozrazuje rozložení svých mediatypů Xindl X. „No a ještě než jsem byl písničkář z YouTube, tak jsem byl písničkářem z BandZone.

První větší ohlasy přišly právě tehdy, když jsem se na BandZone přejmenoval na Xindla X. Objevil se mi novej profil na úvodní stránce v sekci „Nové kapely“ a začalo se dařit. Na server jsme umístili písničku Anděl a ta měla veliký úspěch v tamní hitparádě. Nasbíral jsem asi stovku fanoušků, což bylo v tý době, tedy někdy koncem roku 2007, poměrně hodně.“ Ačkoli Ondřej přikládá velkou váhu internetu, uznává, že první mediální pozornost mu zajistily úspěchy (trochu paradoxně) ve folkovém světě.

„Skrze vítězství na Portě a na Zahradě se mi dostalo jakési té mediální pozornosti, jak se říká. Dal jsem pár rozhovorů do časopisů a do televize. První fáze tedy byla spíš neinternetová, byla folková, ale paralelně jsem se o život na internetu hodně staral, a to se i vyplatilo.“

Na úspěch vždy připraven

Internet, BandZone a později i YouTube každopádně do té doby folkového písničkáře vyšvihl do komerčních rádií. „Já už jsem měl po téhle vydařené letní sezoně roztočenou desku a měl jsem i rozjednanou agenturu, která ji pak vydala. No a lidi z agentury už měli možnost se podívat na web a přečíst si, že jsem vyhrál tohle a tohle, co dělám, co jsem zač a kolik mám fanoušků. Všechno šlo o to jednodušeji, agentura pak už mohla pohodlně rozeslat informaci, že vydávám desku a že by bylo zajímavý se mnou udělat rozhovor.

Zafungovalo to a rozhovorů bylo před vydáním desky fakt hodně. A když vyjdou rozhovory, lidi zase začnou hledat na internetu. Hlavně díky BandZone tam zase bylo co najít.“ Konkrétně na YouTube pak loni internetově-hudební veřejnost oslovil videoklip Anděl. V roce 2009 měl na české mutaci serveru YouTube přibližně tři miliony zhlédnutí. „Stačí mít tu nejlepší písničku a nejlepší videoklip, pak už to jde samo,“ říká s mírně xindlovským úsměvem Ondřej Ládek. „Je ale fakt, že lidi musí ten klip najít, proto je dneska podle mě ideální nejít jen jednou cestou, ale zkoušet to, kudy se dá. Ta písnička by na YouTube zřejmě nebyla tak sledovaná, kdyby ji v té době nehrála rádia a kdyby videoklip neběžel na Óčku.“

V Xindlově případě se tedy určitě nedá říct, že by internet zabíjel hudbu, jak někdy tvrdí umělci a skoro pořád hudební vydavatelé, kteří v době internetu nemohou počítat s nebesatrhajícími příjmy za desky. „Internet je každopádně obrovská možnost propagace a díky němu se dneska zase dává větší důraz na živé koncerty. Písničku stáhneš, ale živej koncert a zážitek z něj, to se ještě pořád stáhnout nedá.“

Na konec propagace kance

Občas má člověk smůlu, ale tu pizzerii nakonec stejně v jedenáct otevřeli, tak co. No a pak jsme měli i trochu štěstí. Co taky fotit dopoledne v šedých Holešovicích v černém sněhu obaleném hnědým blátem? Přece venčící se divoké prase jménem Hektor. Kančí hrdina se upřímně bál tvaru Xindlovy kytary, která mu zřejmě připomínala zbraň nadrženého honce lesního. „Napište k tý fotce třeba něco jako úspěch jako prase,“ poradil nám ještě na odchodu Xindl X.

Spěchal na schůzku se svým manažerem, který mu zase před pár lety poradil, že název kapely Jupí Tralala, na kterém Xindl původně trval, moc nepofrčí. A měl asi pravdu. Ukazuje se, že značka Xindl X, která je mimochodem vypůjčená od postavy jednoho z filmů Woody Allena, je docela dobře zapamatovatelná a zatím funguje. Ondřej Ládek se dvěma „x“ je momentálně opravdu „in“. Každou chvíli by mu měla vyjít knížka, ve Švandově divadle se má zkoušet jeho hra a přicházejí i nabídky na napsání muzikálu. No a navíc ho prý, Xindla jednoho, těší, že už se do reklamy vracet nemusí.

I kanci Hektorovi se značka Xindl X líbila

Autor: Jaromír Hasoň

Komentáře

Čtěte také

Sněmovna zřídila vyšetřovací komisi k reformě policie

Sněmovna zřídila vyšetřovací komisi k reformě policie aktualizováno

Sněmovna zřídila vyšetřovací komisi k reorganizaci celostátních policejních útvarů. Komise by mohla začít pracovat od pátku, pokud poslanci zvolí jejího předsedu. Členy bude dolní… více

Komerční prezentace
Mobilní web