Pavla Gomba pro Strategii: Základem úspěchu UNICEF je přímý kontakt s dárci | E15.cz

Pavla Gomba pro Strategii: Základem úspěchu UNICEF je přímý kontakt s dárci

21. října 2016 • 07:59

Ve finanční efektivitě, tedy poměru mezi náklady a výnosy, bývá český UNICEF mezi 3. a 5. místem na světě, říká v říjnovém čísle časopisu Strategie šéfka české sekce humanitární organizace UNICEF Pavla Gomba.

V říjnovém vydání měsíčníku Strategie si dále přečtete o rozšiřujícím se fenoménu online supermarketů, o tom, že značka Apple dokáže odhadnout skryté touhy svých zákazníků, o halloweenském marketingu, či o komunikačních schopnostech Hillary Clintonové a Donalda Trumpa. Nabízíme také portrét Reného Ježe, jehož společnost Lionhearted reprezentuje Česko na festivalu Cannes Lions.

Strategie 1016 vychází 21.10.Strategie 1016 vychází 21.10.Autor: Repro Strategie (Anna Vacková)

Šéfka české sekce humanitární organizace UNICEF Pavla Gomba je přesvědčena, že crowdfunding a on-line komunikace s přispěvateli jsou mimořádně důležité. Tradiční formy ale nezatracuje. „Internet vychová nové přátele UNICEF až tak za deset let,“ předpovídá.

Před nedávnem jste byli velmi úspěšní v charitativní internetové crowdfundingové sbírce, díky níž přivezete do Česka malého mnicha Dorjiho z Bhútánu. Jak náročná byla komunikace s dárci, abyste vybrali kýžených 100 tisíc korun?

Na začátku kampaně na portálu Daruj správně jsme rozeslali newsletter a dali výzvu na sociální sítě, ale peníze nepřibývaly. Po týdnu nervozity – crowdfundingovou kampaň jsme měli naplánovanou na měsíc – jsem osobně oslovila e-mailem naše dlouhodobé pravidelné dárce a zafungovalo to, dostali jsme se asi na 60 tisíc korun. Samozřejmě že personifikované oslovování s sebou nese zpětnou vazbu, takže lidé psali a já zase odpovídala, opravdu sama, jsem zvyklá a dělám to ráda.

Jan Mühlfeit: Byl jsem cílový feťák

Oslovili jsme i potenciální dárce a naše týmy, které představují UNICEF lidem v ulicích. Pořád jsme ale neměli cílovou částku a čas se krátil. Požádali jsme proto herečku Jitku Čvančarovou, která byla v Bhútánu za malými mnichy neboli sirotky a opuštěnými dětmi, pro něž jsou kláštery jediným útočištěm, aby se vyfotila na pohlednici, kterou jsme měli jako odměnu pro dárce, a poslali jsme avízo do médií. Podpořil nás i Blesk, a to pro nás znamenalo velký zásah.

Získali jste tak nové dárce?

Ano, řadu drobnějších dárců. To víme. Celkem jsme díky crowdfundingové sbírce získali asi 20 procent nových dárců. Zda z nich budou pravidelní přátelé UNICEF, to teprve uvidíme.

A stačilo to na vybrání cílové částky?

V tu chvíli ne. Ve finále jsme oslovili úplně celou databázi našich pravidelných dárců a vybrali jsme nakonec více než 100 tisíc korun.

Rok jinak: korporátní know-how pro neziskovky

Takže v crowdfundingu jen komunikace na sociálních sítích nestačí?

Ne, nestačí. Je potřeba kombinace s komunikací v tradičních médiích a osobním oslovováním dárců. Ale crowdfunding považujeme za velmi dobrou formu výběru darů na humanitární projekty. Rozhodně to chceme znovu vyzkoušet v době větší humanitární krize.

Překvapila vás v poslední době nějaká netradiční forma komunikace, která UNICEF pomohla?

Tak třeba karvinští maturanti se loni fotili v našich tričkách na tablo. Vybrali na svůj večírek dvacet tisíc a deset tisíc nám poslali. Studenti dali navíc fotky v tričkách na svoje profily na Facebooku a my jen zírali, kolik to mělo sdílení. Kolikrát vymýšlíme nemožné, jak na sítích zaujmout, a tohle šlo samo. Je vidět, že mladí lidé na sítích zcela přirozeně žijí.

Celý článek a další zajímavé informace naleznete ve Strategii č. 10, která vychází 21. října.

Autor: Petra Horáková, Igor Záruba (Strategie)
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!