Svoboda internetu je nemilosrdná

12.4.2010 12:48   |  

Chtělo by to jednotný kodex, říká expert na optimalizaci e-shopových webů

„Chtělo by to kodex e-shopů. Snad s něčím přïjde sdružení internetových obchodníků.“

Nakupování po internetu je pohodlné a výhodné, ale má i řadu nevýhod a úskalí. O to, aby výhody a efektivita e-shopů rostly, se mimo jiné starají i odborníci firmy SEO Expert. S jejím zástupcem Michaelem Muselíkem jsme se v rozhovoru dotkli i „etiky v internetovém obchodování“.

* Jaké služby dneska umí nabídnout firma, která se zabývá optimalizací webových stránek pro vyhledávače?

Pokud jde konkrétně o nás, tak jejím hlavním cílem je přinést klientům víc poptávky, objednávek, zkrátka zvýšit obchod a profit. Jejich webové stránky optimalizujeme pro vyhledávače tak, aby se objevovaly na vyšších místech. To s sebou nese víc návštěvníků, takže i víc potenciálních zákazníků. Rovněž se snažíme, aby se z návštěvníků zákazníci skutečně stali - tomu se říká zvyšování konverzního poměru stránek…

* To zní dost matematicky. V čem ta metoda spočívá?

Spočívá v nalezení nejlepších relevantních klíčových slov, která se vztahují ke klientovu byznysu. Ta slova musí být často vyhledávaná, ale zároveň by měla být „rozumně“ konkurenční - neměla by být moc obecná, protože taková hesla užívá mnoho konkurentů a optimalizace se prodražuje. Je třeba najít efektivní klíčová slova. Příklad: třeba slovo „plavky“ je hodně obecné, ale spojení „módní dámské plavky“ nebo „plavky Adidas“ už je konkrétnější. Slova mají větší konverzi. Pokud hledáte „plavky“, jste teprve na začátku výběru a nejasného rozhodování, ale kdo hledá „módní dámské plavky“, tak je ve fázi, kdy se víceméně rozhodl je koupit.

* Máte pak zpětnou vazbu od klientů?

Ano, komunikujeme s nimi, získáváme od nich informace. Jsou-li pak spokojení, tak s námi zůstávají. Když spokojení nejsou, odejdou.

* Pocítili jste ve vašem segmentu také recesi?

Lidé jsou na internetu pořád, a jestliže chtějí internetoví obchodníci dělat dobrý byznys, musejí se o své stránky starat. My máme klientů hodně a vlastně jsme nepocítili žádný odliv ani pokles zájmu o naše služby.

* To máte štěstí, internet totiž na rozdíl od jiných mediatypů stále roste. Jak se díváte na situaci v internetovém prodeji?

Myslím si, že v internetovém prodeji je pořád co zlepšovat. E-shopy jsou stále v plenkách. Aby byly uživatelsky příjemnější a snadněji ovladatelné, musí se udělat ještě hodně práce. E-shopů je spousta, ale mají pořád co dohánět, aby byly srovnatelné s kamennými obchody.

* Jenže provozovatelé kamenných obchodů si dost stěžují, že k nim lidé chodí jen zadarmo pro radu a prohlédnout si zboží, které pak koupí na internetu…

Přesně tak. Internet totiž nabízí většinou podstatně zajímavější ceny než kamenný obchod. Je to tím, že internetový obchod funguje jenom s minimálními provozními náklady, má jen nějaké dodavatele, nemusí platit prostory ani tolik lidí.

* Nemyslíte, že by tedy ke zlepšení internetového obchodování prospělo i zvýšení jeho obchodní etiky?

Určitě ano. Vždycky jde o přístup jednotlivých obchodníků, ale bylo by potřeba stanovit nějaký jednotný kodex e-shopů. Něco se na tomto poli vyvíjí, existuje sdružení internetových obchodníků. Ale základem je, aby provozovatelé respektovali zásady korektního obchodu jako takového.

* Ještě jednou se zeptám na recesi: neměli jste v poslední době víc klientů, kteří se na vás obraceli, abyste jim pomohli udržet jejich obchod?

Cítili jsme, že je ze strany klientů trošku větší tlak. Možná obecně klesla poptávka po placených reklamách, ale zvýšil se zájem o optimalizaci fulltextového vyhledávání. Ano, lidé opravdu volali: klesají poptávky, pomozte nám.

* Co je dnes podle vás v internetovém obchodování největším kamenem úrazu?

E-shopy by měly být více zaměřené na samotné uživatele a měly by jim maximálně zjednodušit nakupování. Většinou jsou řešené z pohledu obchodníka, ale často se zapomíná na nakupujícího. Obchodník musí umět usnadnit výběr - když lidem nabídnete sto tisíc produktů, jak si má člověk, který tomu nerozumí, vybrat? Musíte umět podat pomocnou ruku v podobě různých průvodců, které poradí, podle jakých parametrů zboží vybírat. Na to zase musí navazovat filtr, který umožní vybírané zboží přes zvolené parametry filtrovat atd.

* Máte pravdu, že internet je na rozdíl od kamenného obchodu nemilosrdný i v tom, že uživateli stačí jen kliknout, a je během vteřiny v jiném krámě.

Na internetu je obrovská svoboda, v podstatě je cokoli povoleno, když to není zakázáno. Jenže stejnou svobodu má i uživatel, a jestliže mu web, byť jen v maličkosti, nevyhovuje, přeskočí ihned jinam. Konkurence na síti tedy nabývá této specifické podoby a provozovatelé e-shopů si to zatím neuvědomují příliš jasně. Myslí si: jsme na webu, bomba, rozjedeme velký byznys. Jenže internetová svoboda je opravdu velmi nemilosrdná vůči obchodníkům, kteří nejsou vynalézaví a podceňují význam termínu „user friendly“.

Autor: David Nesnídal

Komentáře

Čtěte také

Obchodní dohoda TTIP asi nebude, jednání podle Gabriela zkrachovala

Obchodní dohoda TTIP asi nebude, jednání podle Gabriela zkrachovala aktualizováno

Jednání o volném obchodu mezi Evropskou unií a Spojenými státy v podstatě zkrachovala. Televizi ZDF to řekl německý vicekancléř a ministr hospodářství Sigmar Gabriel. Plánovaná… více

Mobilní web