Reklama se kultivuje, etická komise řeší méně stížností

10. února 2017 • 08:32

Rada pro reklamu loni řešila nejméně stížností na propagaci firem za posledních patnáct let.

Reklamní trh se v posledních letech kultivuje. Arbitrážní komise Rady pro reklamu loni obdržela 39 stížností na spoty, billboardy nebo internetové bannery. Z toho jen šest označila za závadné, což je u obou čísel nejméně od roku 2003. Ještě před deseti lety komise složená ze zástupců zadavatelů, agentur i médií, řešila přes sedm desítek stížností ročně a počet reklam označených za závadné dosahoval i dvaceti za rok.

„Významní zadavatelé se již řídí vlastními etickými kodexy, které jdou mnohdy i za hranice stanovené etickým Kodexem reklamy,“ vysvětluje výkonný ředitel Rady pro reklamu Ladislav Šťastný. Platí to podle něho například u výrobců alkoholických nápojů, kde se projevuje rostoucí tlak Evropské unie i nevládních organizací na další regulaci, ale i v dalších oborech.

Reklama na myslivce citovala Heydricha, likérka s agenturou končí

Roli ale sehrává i to, že mnohé stížnosti podávají fyzické osoby. Pokud se nedočkají očekávané reakce, mohou být zklamány. „Je možné, že v případě zamítnutí stížnosti se na nás už stěžovatel s další stížností neobrátí,“ říká Šťastný. „Lze ale očekávat, že při větším povědomí veřejnosti o existenci a fungování Rady pro reklamu bude stoupat i počet podnětů na reklamu,“ dodal. Z reklam, které komise označila za závadné, si lidé nejvíce stěžovali na spot automobilky Hyundai, která se podle rady klamavě otírala o Škodu Octavii. Dvě ze šesti závadných reklam pak vyvolaly pohoršení kvůli erotické podobě plakátů.

Společnost Muziker se prohřešila tím, že se v reklamních materiálech chlubila oceněním Shop roku 2015 ve dvou kategoriích. Ceny však získala její slovenská pobočka. Řetězec KFC se stal terčem oprávně- né kritiky poté, co nabízel rozvoz jídla zdarma, ačkoli cena vycházela vyšší než v pobočkách. Neobvyklou stížnost kvůli ochraně soukromí pak arbitrážní komise řešila u reklamy na ThinkPad společnosti Lenovo – ve videu se totiž nedopatřením objevil pouliční záběr ženy, která s účinkováním ve spotu nesouhlasila.

Google bojuje s lichvou i lživými zprávami, zablokoval dvojnásobný počet „škodlivých reklam“

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!