Déčko na ČT se pouští do reklamy

Déčko na ČT se pouští do reklamy
10. března 2016 • 10:40
Dětský kanál České televize se bude v nových vzdělávacích pořadech věnovat fenoménům současné společnosti. Pirátské vysílání se každý týden zaměří na posilování mediální gramotnosti a pořad Nauč tetu na netu na bezpečnost on-line prostředí.

Od dubna se začne veřejnoprávní kanál Déčko věnovat světu médií. Jeho program „přeruší“ každé úterní odpoledne Pirátské vysílání, které pro ČT :D natáčejí ve spolupráci s mediálními odborníky v čele s Jaroslavem Volkem z Masarykovy univerzity hned tři režiséři, Jan Bártek, Karolína Zalabáková a Ladislav Cmíral. Tématy Pirátského vysílání se stanou reklama, marketing, mediální stereotypy, komunikace na internetu nebo počítačové hraní.

„Důležitým tématem bude v i sama televize, která zůstává stále dominantním médiem, jež má vliv na naše kolektivní představy,“ říká dramaturg pořadu Dušan Mulíček a dodává. „Chtěli bychom děti přimět k tomu, aby samy přemýšlely a nastavily si od médií zdravě kritický odstup. Na ploše čtrnáctiminutového pořadu tak dané téma vždy otevřeme, zpracujeme, ale nevytváříme vysílání v mentorském duchu.“

Pirátské vysílání na ČT :DPirátské vysílání na ČT :DAutor: ČT
Pirátské vysílání na ČT :D

Další novinkou ČT :D, která bude do vysílání uvedena už v polovině března, je pořad Nauč tetu na netu, který se zaměří na digitální gramotnost, a tedy témata, jako je bezpečnost a soukromí na internetu, důvěryhodnost obsahu, osobní a autorská práva nebo šikana a trolling. Hrdinou pořadu se stane třináctiletý internetový expert Ondřej, který se tak trochu za trest ocitá na venkově u své staromódní tety. Jejich světy jsou naprosto rozdílné – Ondřej je pohlcen novými médii, teta je dáma, která si umí poradit v mnoha situacích, ale digitální prostředí je pro ni velkou neznámou. Vzájemně se mohou mnohému přiučit.

„Vytvořit v médiích pořad o médiích není vůbec snadné. Musíte jej udělat tak, aby se nesnažil děti poučovat, ale přitom nezůstal na povrchu a aby otevíral důležité otázky a děti jej přijaly za svůj,“ Radim Wolák, teoretik mediální gramotnosti a mediální výchovy z Katedry mediálních studií a žurnalistiky FSV UK, který je zároveň členem odborného panelu ČT :D Déčkolegium.

„Déčko dnes oslovuje více než čtvrtinu českých dětí, má velký potenciál, ale i velkou zodpovědnost. Vzdělávací pořady proto tvoří silný základ jeho programu. A jakkoli můžeme v této oblasti navazovat na mnohaletou tradici televizních edukačních formátů, musíme s tím, jak se proměňuje společnost, neustále oslovovat nové autory, hledat nové přístupy i nový jazyk, jak o tématech zásadních pro dnešní děti mluvit,“ říká generální ředitel České televize Petr Dvořák. „Právě média a internet znají starší děti z uživatelské stránky dokonale, mnohdy lépe než jejich rodiče, méně už se ale orientují v tom, na jakých principech fungují. Cílem nových pořadů není poučovat je o tom, co mají a nemají dělat, ale spíše v nich vzbudit zdravou zvědavost a chuť zajímat se o věci hlouběji,“ dodává Dvořák

Autor: Strategie, Petr Novotný
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!