Exšéf Dnes a Lidovek rozjíždí portál kontrolující svobodu českých médií

Dnes odpoledne zahájí svůj provoz nový web Svobodné fórum. Jeho zakladatelem je bývalý šéfredaktor vlivných českých médií Pavel Šafr. Sekundují mu členové výboru nevládní organizace Free Czech Media - Sdružení novinářů na podporu svobodné žurnalistiky a proti omezování nezávislosti médií Barbora Tachecí, Tomáš Klvaňa a Jan Jandourek. Také toto sdružení vzniklo pod Šafrovou taktovkou, který naposledy vedl týdeník Reflex vydavatelství Ringier.

Pavel Šafr
10.2.2015 9:49   |  

„Novinářské sdružení Free Czech Media otevře v úterý 10. února pro českou veřejnost nový internetový deník Svobodné fórum. V centru pozornosti tohoto webového projektu je monitorování svobodného šíření informací, které se týkají politické moci v České republice a celkové orientace státu v měnících se mezinárodních souvislostech,“ stojí na facebookových stránkách projektu. Šafr sám deníku E15.cz potvrdil, že web bude zprovozněn dnes odpoledne.

Pavel Šafr se skupování médií českými byznysmeny a s tím související omezené svobodě slova věnoval intenzivně už v Reflexu. Zaměřil se především na Andreje Babiše a jím vlastněná média, deník Dnes a Lidové noviny. „Úterý 8. prosince byl docela normální den v novodobé historii českých médií. V Babišově deníku Dnes vyšel rozhovor s Andrejem Babišem a v Babišových Lidových novinách vyšel Andreji Babišovi článek. Ve všech zpravodajských relacích byl přítomen Andrej Babiš a vše působilo pozitivně. Agendu zpravodajských médií vesměs určuje Andrej Babiš,“ upozornilo sdružení Free Czech Media na svém facebookovém profilu v půlce prosince.

„Kdysi, a není tomu tak dlouho, jsme žili v poměrech, kde si nebylo možné něco tak absurdního ani představit. Kdybyste tuto situaci, kdy ministr financí vlastní média a určuje mediální agendu, nadnesli na redakčních poradách, tak by se všichni unisono usnesli na tom, že jde o něco naprosto nepřijatelného a nesmyslného. Jenže nyní je to realita,“ komentuje sdružení oligarchizaci médií.

Z knihovníka šéfredaktorem

Pavel Šafr byl za komunismu zaměstnán jako knihovník ve Státní knihovně v pražském Klementinu. Nějaký čas před listopadem 1989 se angažovat ve skupině Demokratická iniciativa, shromážděné kolem tvůrců někdejšího literárního časopisu Tvář Emanuela Mandlera a Bohumila Doležala. Vydávali samizdatové tiskoviny a s oběma doyeny české žurnalistiky spolupracoval i po roce 1989. Na začátku devadesátých let působil krátce jako tajemník poslaneckého klubu KDS-LDS ve Federálním shromáždění.

Od roku 1992 už pracoval v médiích: v Českém deníku se v roce 1993 stal poprvé šéfredaktorem. V roce 1994 krátce vedl Denní Telegraf. Po politicky vynuceném odchodu založil PR a vlivovou agenturu Penguin. Od roku 1997 do roku 2000 byl šéfredaktorem Lidových novin, a za jeho éry LN výrazně vzrostl prodej.

Od roku 2000 do roku 2006 šéfoval deníku Dnes a byl členem představenstva vydavatelství Mafra. Později pracoval pro vydavatelství Economia. V letech 2008–2011 byl šéfredaktorem týdeníku Reflex a opět úspěšně zvedal náklad. Od roku 2011 do roku 2013 byl ředitelem skupiny Blesk i šéfredaktorem bulvárního deníku. Vstup do bulváru se ale nevydařil, náklad za jeho působení poklesl. Do května 2014 pak byl opět šéfredaktorem Reflexu.

„Založili jsme sdružení novinářů na podporu svobodné žurnalistiky a proti omezování nezávislosti médií. Kontrola výkonu moci je na nejnižším stupni od listopadu 1989. Veřejnost není dostatečně informovaná o podstatných skutečnostech. Podmínky pro férovou a svobodnou politickou soutěž se rapidně zhoršily. Je třeba začít pracovat na nápravě,“ odůvodnil vznik projektu Pavel Šafr.


Čtěte také:

Šafr spustí Svobodné fórum, zaměří se i na Babišovy mediální aktivity

NYT: Babiš a další východoevropští oligarchové ohrožují svobodu tisku

Forbes: Největší vliv v českých médiích má Andrej Babiš

Autor: teu

Komentáře

Čtěte také

Babišovy ryby v sobě měly moc vody, zastavila je veterinární správa

Babišovy ryby v sobě měly moc vody, zastavila je veterinární správa

Veterináři zastavili dvě zásilky dovozových mražených rybích výrobků, obsahovaly více vody, než obsahovat měly. Šlo o 47,5 tuny pangasia z Vietnamu a 8,2 tuny obalovaného filé z… více

Komerční prezentace
Mobilní web