IKEA v Německu otevře pilotní obchod v centru města | E15.cz

IKEA v Německu otevře pilotní obchod v centru města

IKEA v Německu otevře pilotní obchod v centru města
26. června 2014 • 08:10
Švédský prodejce nábytku IKEA otevře 30. června svůj první obchod v centru města. Reaguje tak na změnu nákupních zvyků spotřebitelů, kteří začínají dávat přednost menším místním obchodům a nákupu po internetu. Obchod firmy v Hamburku se nachází přímo v centru na hlavní pěší nákupní zóně.

IKEA staví svá velká obchodní centra na okrajích měst. Již nyní má několik málo obchodů blízko centra v Británii a Japonsku, zatím však žádný přímo v centru.

„Je to pro nás zcela pilotní projekt. Chceme se dostat blíže k lidem a víme, že lidé si úmyslně nepořizují auto,“ řekl na tiskové konferenci ředitel pro expanzi německé pobočky IKEA Johannes Ferber. „Chceme se poučit z tohoto projektu a uvidíme, co můžeme zlepšit a můžeme pak použít na jiných místech.“

Zájem o nakupování na periferii klesá kvůli vysokým cenám pohonných hmot a trendu, který poprvé pronikl do obchodů s potravinami, kdy spotřebitelé kvůli napjatému rozpočtu dělají menší, častější nákupy blíže svého domova. IKEA také čelí rostoucí konkurenci na trhu, protože obchody jako Zara, Next a H&M expandují na trh s bytovými doplňky. Obchody na periferii umožňují firmě držet nízko náklady na nemovitosti a logistiku. v poslední době však má IKEA problémy se získáním povolení ke stavbě nových obchodů v Německu a Británii. Průměrná délka času od naplánovaní do otevření nového obchodu je nyní čtyři až pět let.

IKEA investovala do nového obchodu 80 milionů eur (2,2 miliardy Kč). Nachází se na místě bývalého zchátralého obchodního domu, který přestal fungovat před deseti lety. Pro srovnání náklady na stavbu obchodu na periferii se obvykle pohybují kolem 50 milionů eur.

Ferber uvedl, že přestože náklady na stavbu nového obchodu byly vyšší než je obvyklé, firma nehodlá v novém obchodě zvyšovat ceny. „S dobrou logistikou můžeme neustále snižovat naše ceny,“ řekl Ferber agentuře Reuters. „Pokud se nám podaří získat zákazníky, aby nás tímto způsobem navštěvovali častěji, pak to stojí za to.“

Přesun velkých maloobchodníků do center měst nemusí být vždy snadný. Podle některých analytiků by se to však firmě IKEA mohlo podařit. Svým skandinávským designem a přijatelnými cenami se firma totiž obrací zvláště na mladé obyvatele malých bytů v městech.

Nový hamburský obchod má rozlohu zhruba 18.000 metrů čtverečních, a je tak zhruba o 20 procent menší, než běžné obchody firmy. Firma však dokázala do obchodu vtěsnat celou řadu svého nábytku, včetně postelí, pohovek, osvětlení, ale také bytové doplňky. Je zde řada pokojů vybavených nábytkem a v přízemí se pak nacházejí drobné předměty, jako svíčky a ubrousky. Zákazníci tak kvůli nákupu drobností nemusí procházet celý obchodní dům.

IKEA očekává, že zhruba polovina zákazníků nového obchodu přijede hromadnou dopravou, na kole nebo dorazí pěšky. Testuje tak škálu možností dopravy pro ty, kteří nemají auta, jako je půjčení velkých přepravních vozíků zdarma, sdílení aut, speciální dodávkové taxi nebo kurýr na kole. Zvažuje také podle Ferbera zřízení místa pro odběr zboží objednaného přes internet.

IKEA má 356 obchodů ve 44 zemích světa. V loňském fiskálním roce její tržby vzrostly o 3,1 procenta na 29,2 miliardy eur. Do roku 2020 chce firma zvýšit tržby na 50 miliard eur.

Autor: ČTK
 

businessinfo.cz

  • V digitálním věku skladují firmy většinu dokumentů stále na papíře. A dělá jim to potíže
  • Pro oznamovatele korupce nejsou potřeba nová pravidla, tvrdí podnikatelé
  • Startup Investiční aukce otevřel faktoring i malým a středním firmám
  • Stát shromažďuje příliš mnoho dat, hrozí zneužití, varují poplatníci před kontrolním hlášením