Penta kupuje polovinu Petit Pressu, redakce deníku Sme končí

aktualizováno Poloviční podíl ve slovenském vydavatelství Petit Press, které kromě jiného vydává celostátní list Sme, kupuje slovenská firma Namav s finanční podporou investiční skupiny Penta. Informovala o tom dnes slovenská média. Redaktoři Sme potvrdili dřívější prohlášení o hromadném odchodu. S příchodem Penty by prý přišli o nezávislost. Penta považuje reakci redakce vydavatelství Petit Press za předčasnou a nepřiměřenou.

Marek Dospiva, spolumajitel společnosti Penta před kancelářským komplexem Florentinum
14.10.2014 22:27   |  

Penta nezískala žádný akcionářský podií v Petit Pressu, ale je financujícím partnerem transakce pro společnost ze skupiny SITA. „Jak SITA, tak Penta už minulý týden zveřejnily, že si plně uvědomují hodnotu nezávislé novinářské tvorby a že jsou připraveny respektovat kontinuitu ve vedení vydavatelství a působit v Petit Pressu v minoritní akcionářské pozici“.

Podíl ve vydavatelství prodávala německá skupina Rheinisch-Bergische Verlagsgesellschaft (RBVG). Společnost Namav je dceřinou firmou soukromé slovenské tiskové agentury SITA. O transakci informoval portál Mediálne.sk. Ředitel Petit Pressu Alexej Fulmek portálu Omédiách.com potvrdil prodej podílu a účast Penty na transakci.

Středeční titulní strana deníku Sme


O změně vlastnických poměrů v Petit Pressu se spekulovalo už delší dobu. Druhým spolumajitelem vydavatelství je Prvá slovenská investičná skupina (PSIS), která měla na zbylý podíl předkupní právo. PSIS v prohlášení uvedla, že minulý týden předkupní právo uplatnila a že německý spoluvlastník to neakceptoval. Podle PSIS by převodem podílu ve vydavatelství na společnost Namav došlo k porušení předkupního práva a v takovém případě prý bude firma nucena přistoupit k právním krokům.

Německá mediální skupina naopak uvedla, že PSIS neuplatnila předkupní právo v souladu se stanovami a slovenskými zákony. PSIS podle listu Sme v prvním kroku navrhla odkoupit přibližně deset procent akcií ve vydavatelství, což německý akcionář nepokládal za dostatečné.

Redakce potvrdila hromadný odchod

Redakce Sme minulý týden prohlásila, že pokud dojde k prodeji Petit Pressu skupině Penta, redaktoři dají hromadnou výpověď. Pod prohlášení se podepsalo téměř 70 členů redakce.

„Vstup Penty do vydavatelství Petit Press považujeme za ohrožení nezávislosti naší práce a přímé poškození deníku Sme,“ uvedl list v otevřeném dopise řediteli Rheinisch-Bergische Verlagsgesellschaft Johannesovi Werlemu.

“„Takto vyzerala redakcia Sme v momente, keď Penta kúpila Petit Press,“ píše editor Sme Peter Nagy na facebooku. Noviny prý budou vycházet dál.


Vedení redakce Sme nakonec potvrdilo, že v deníku skutečně končí. Na webu opentat.sk zároveň byl spuštěn projekt s názvem „Nedáme sa opentať“ s podtitulem Dočasný blog projektu nového nezávislého deníku.

„Teď, když se zdá být téměř nezvratné, že skupina Penta se stane akcionářem vydavatelství SME, přicházíme o dvě věci, bez kterých se žurnalistika nedá dělat pořádně. Už nemáme jistotu, že budeme moci publikovat svobodně a Penta jako spolumajitel nutně sníží důvěru i našich čtenářů,“ vysvětluje web opentat.sk.

Penta se brání: Jako vlastníka médií nás nikdo nezná

Redaktoři Sme se obávali, že by je Penta mohla omezovat v jejich práci. Deník se totiž právě s Pentou soudil kvůli vydání knižní verze tajného spisu, který vypovídá o korupčních skandálech v kauze Gorila. „Penta není jen podnikatelskou skupinou. Od kauzy Gorila je přímou součástí slovenské politiky. A je v ní symbolem korupce a snahy zneužívat svůj vliv,“ vysvětlovali redaktoři. „Od prvního okamžiku bude ve střetu zájmů a není představitelné, že by svoje média nechtěla zneužívat ve svůj prospěch,“ dodávali.

„Penta nikdy nebyla vlastníkem a ani investorem do médií, takže žádný novinář nemá zkušenost s Pentou v roli vlastníka, či investora,“ reagovala Penta.

Petit Press
Podle portálu Stratégie.sk tržby Petit Pressu v uplynulých letech klesaly a loni dosáhly 25,1 milionu eur (688 milionů korun) při zisku zhruba půl milionu eur. Petit Press kromě listu Sme vydává na východním Slovensku list Korzár, dále deník Új Szó, který vychází v maďarštině, jakož i regionální listy a další tituly. Web Sme.sk se řadí k nejnavštěvovanějším portálům na Slovensku.

Penta koupila 7 Plus a Trend Holding

Penta nedávno spolu s nizozemskou investiční společností V 3 Media Holdings koupila přední slovenská vydavatelství 7 Plus a Trend Holding. 7 Plus vydává 15 titulů včetně nejčtenějšího týdeníku Plus 7 dní a třetího nejprodávanějšího deníku Plus Jeden deň. Do portfolia Trend Holding patří týdeník Trend či čtrnáctideník Profit.


Čtěte také:

Penta se chce finančně podílet na koupi poloviny Petit Pressu

Vzpoura proti Pentě: Novináři deníku Sme hrozí hromadným odchodem

Autor: pav

Komentáře

Čtěte také

Putinova návštěva Slovinska komplikuje cestu na Jadran, tvoří se kolony

Putinova návštěva Slovinska komplikuje cestu na Jadran, tvoří se kolony

Na středoevropských dálnicích začal jeden z nejvypjatějších víkendů roku. Nejenže na prázdniny vyrazili lidé z nejlidnatější německé spolkové země Bavorsko, ale v 9:00 se na… více

Mobilní web