Penta žaluje na Slovensku konkurenční noviny za články o jejích aktivitách

Finanční skupina Penta po získání vlivu v některých slovenských vydavatelstvích podala žaloby na konkurenční média za to, že v článcích o jejích podnikatelských aktivitách prý uvedla nesprávné informace. Penta již dříve sdělila, že každé médium musí nést odpovědnost za publikované články. V minulosti si na články slovenského tisku stěžovali zejména politici.

Partneři Penta Investments Jaroslav Haščák a Marek Dospiva
17.8.2015 12:29   |  

Nejnověji Penta podala žalobu na list Denník N za jeho komentář o podnikání skupiny ve zdravotnictví. List na svém webu uvedl, že Penta žádá soud, aby nařídil deníku omluvit se za tvrzení svého komentátora, že Penta po ovládnutí slovenské zdravotní pojišťovny Dôvera například má dobré podmínky vydělat ve zdravotnictví, a to přesunutím zisků z pojišťovny do svých zdravotnických zařízení.

Odškodné od deníku Penta nepožaduje. „Článek je uveden v části 'Komentáře', autor v něm ovšem nevyjadřuje jen svůj názor, ale uvádí v něm skutková tvrzení, která jsou sama o sobě prezentována coby kategorická a nesporná fakta. Takový způsob zpracování skutkových tvrzení je v rozporu s etickými pravidly žurnalistiky,“ napsal v žalobě právník Penty Martin Škubla. Žalobu podala Penta poté, co list odmítl zveřejnit žádost finanční skupiny o opravu.

„Jde o symptomy toho, že z médií odcházejí tradiční vydavatelské domy a nahrazují je lokální podnikatelské skupiny, pro které je ochrana vlastního jména a prosazování vlastních podnikatelských zájmů vyšší prioritou než odhalování pravdy,“ uvedl k žalobě šéf vydavatele Denníku N Lukáš Fila.

Již dříve v tomto roce finanční skupina podala žalobu na vydavatele listu Hospodárske noviny za jeho články o tom, že na dodávce amerických vrtulníků Black Hawk pro slovenskou armádu vydělá i Penta

Penta si u Denníku N již dříve stěžovala na jeho články o korupční aféře Gorila, která je spojována právě s Pentou. Pravdivost informací o uplácení politiků výměnou za vliv finanční skupiny na privatizaci podniků, které v minulosti unikly na internet, dosud ovšem nikdo nepotvrdil a Penta nekalé jednání opakovaně popřela.

Denník N založili bývalí redaktoři celostátního listu Sme, kteří z tohoto deníku odešli poté, co se Penta loni stala partnerem nového spolumajitele vydavatele Sme, společnosti Petit Press.

Předtím Penta ve spolupráci s nizozemskou investiční společností V 3 Media Holdings zase koupila přední slovenská vydavatelství 7 Plus a Trend Holding. Minulý týden Penta podepsala smlouvu s německým koncernem Verlagsgruppe Passau, od něhož kupuje vydavatelství Vltava-Labe-Press. Získala tak největší české regionální noviny Deník a tiskárny Novotisk.

Již dříve v tomto roce finanční skupina podala žalobu na vydavatele listu Hospodárske noviny za jeho články o tom, že na dodávce amerických vrtulníků Black Hawk pro slovenskou armádu vydělá i Penta. Ta vlastní českou společnost Aero Vodochody, která je subdodavatelem pro výrobce zmiňovaných vrtulníků.

Problémy s tiskem má i Fico

Penta některá tvrzení článků označila za zavádějící. Zároveň tvrdila, že žaloba nesouvisí s tím, že vlastní konkurenční média. Vydavatele listu Hospodárske noviny v minulosti ovládl Agrofert Holding nynějšího českého ministra financí Andreje Babiše.

Slovenský tisk v minulosti čelil žalobám nebo žádostem o zveřejnění opravy případně reakcí zejména od politiků. Premiér Robert Fico zase dlouhodobě odmítá odpovídat na dotazy redaktorů Denníku N či Sme, Denník N se navíc rozhodl bojkotovat celý jednobarevný kabinet sociálních demokratů za to, že list prý tendenčně píše o jeho práci.

První Ficova vláda ještě v roce 2008 navzdory odporu medií prosadila zákon, podle kterého politici a veřejnost mohli žádat tisk a tiskové agentury nejen o opravu faktických chyb v příspěvcích, ale současně také o otištění svého stanoviska i k pravdivému článku. Bývalý kabinet stran pravého středu premiérky Ivety Radičové povinnost medií otisknout reakci na články později zmírnil, například politici právo na odpověď ztratili, pokud se články týkají výkonu jejich funkce.


Čtěte také:

Penta zcela ovládne slovenskou zdravotní pojišťovnu Dôvera

Penta je před koupí vydavatelství Vltava-Labe-Press

Penta vstupuje do médií. Koupila přední slovenská vydavatelství

Pentě klesl čistý zisk o téměř třetinu na 1,92 miliardy

Autor: čtk

Komentáře

Čtěte také

Obamová zazářila s řečí na demokratickém sjezdu. Chválí ji i republikáni

Obamová zazářila s řečí na demokratickém sjezdu. Chválí ji i republikáni

První dáma Spojených států na sjezdu Demokratické strany podpořila kandidaturu Hillary Clintonovou a postavila se proti volbě Donalda Trumpa prezidentem. Od komentátorů z obou… více

Mobilní web