Závadných reklam rok od roku ubývá, loni jich bylo jen devět

Reklama na zbraně s fotografií popraveného humanitního pracovníka, nevhodné použití snímků imigrantů či klamavá prezentace léčby rakoviny. To jsou případy reklam, které loni uznala arbitrážní komise Rady pro reklamu za závadné či zavádějící. Ve srovnání s minulým desetiletím ale obecně nevhodných reklam i stížností ubývá a bylo jich nejméně od roku 2002.

Závadná reklama Zeleného sportu
19.2.2016 7:34   |  

Loni tak přišlo přes čtyřicet stížností, komise vyhověla devíti z nich. Ty následně zadavatelé stáhli z médií či billboardů.
Ještě před deseti lety řešila rada přes sedm desítek stížností ročně a počet reklam označených jako závadné dosahoval až dvaceti za rok.

„Větší zadavatelé již vesměs disponují vlastními etickými kodexy, které jdou v mnoha případech nad rámec etického kodexu rady a tuto praxi přenášejí i na agentury, se kterými spolupracují. K flagrantnímu porušení etických norem již nedochází a trh je do jisté míry kultivovaný,“ míní výkonný ředitel rady sdružující největší tuzemské zadavatele reklamy Ladislav Šťastný.

S tím souhlasí i experti z reklamního trhu. „Reklamní agentury se už mnohem lépe orientují nejen v zákonných normách, ale především se naučily lépe pohybovat v etickém prostoru, který jim etický kodex rady vymezuje,“ říká prezident Asociace českých reklamních agentur Pavel Brabec. „Do jisté míry také k této situaci přispívá skutečnost, že relativně dost kreativních řešení je korporátních a přicházejí ze zahraničí v rámci globální komunikace značek na evropském trhu,“ dodává.


Přečtěte si: Reklama na myslivce citovala Heydricha, likérka s agenturou končí


Asi největší rozruch loni vzbudila reklama vysokomýtské společnosti prodávající zbraně Zelený sport, která v časopise Střelecký sport použila fotku Davida Hainese popravovaného členy radikálního hnutí Islámský stát. Fotku doplnila textem „S holýma rukama můžete být brzy na kolenou“.

Kvůli reklamě dostala firma pokutu od živnostenského úřadu 75 tisíc korun, společnost se ale odvolala. Kvůli tématu imigrantů v Evropě vzbudila nelibost i reklama internetového obchodu Top-ArmyShop.cz.

Leták nabízející obranné prostředky totiž doplnila o skupinu běženců a sloganem „…ať se nám to líbí nebo ne – migranti jsou tady“. Mezi „hříšníky“ jsou ale i reklamy na automobily Hyundai i20, časopisu dTest, České spořitelny, skladů stavebnin BIOS, pražského protonového centra, Granette & Starorežné a řetězce Billa.


Čtěte také:

Paragrafy v praxi: Zákon spoutá hypoteční reklamu

STEM/MARK: Reklama ovlivňuje většinu z nás

Dušan Kutner Autor: Dušan Kütner redaktor deníku E15

Komentáře

Čtěte také

Martin Čaban: Babišův křik a Dbalého psychedelie nestačí. Kabátkovi se daří

Martin Čaban: Babišův křik a Dbalého psychedelie nestačí. Kabátkovi se daří

Předseda ANO a vicepremiér Andrej Babiš se velmi rozčiluje nad tím, že správní rada Všeobecné zdravotní pojišťovny potvrdila ve funkci ředitele Zdeňka Kabátka. Vášnivě se rozepsal… více

Mobilní web