Zlatá pecka: česko-slovenská kreativní vyváženost a nesmrtelná Kofola

Video Nejlepší reklamní tvůrci i zadavatelé se sešli na 21. ročníku soutěže kreativity v reklamě Prima Zlatá pecka, jejímž hlavním mediálním partnerem je časopis Strategie a deník E15. Sešlost v Klubu Lávka koordinoval peprně třeskutý moderátor Jakub Kohák, opakovaně se z jeho pódiového humoru radovali zástupci agentur Saatchi & Saatchi Prague, Core 4 a Scholz & Friends.

 Čestný předseda poroty Prima Zlaté pecky, fotograf Antonín Kratochvíl
25.2.2016 19:00   |  

Letošní soutěže Prima Zlatá pecka se zúčastnilo 31 agentur a zadavatelů z ČR a ze Slovenska, kteří do kreativního klání přihlásili téměř 170 prací. Agentur je tedy sice výrazně méně oproti loňsku, kdy jich bylo jich 46, letos však podaly o více než dvacet přihlášek navíc.

Tradičně silnou kategorii tvořily TV a rozhlasové spoty a velký nárůst měla i internetová reklama. Pokles čtenosti tištěných médií kopíroval i pokles prací v kategorii tisková inzerce.

Agentura Saatchi & Saatchi Prague, tedy divize z Lion Communications, se radovala hned dvakrát, pokaždé s kampaní pro T-Mobile. Ivan Trojan v hlavní roli těchto spotů jen těsně nedosáhl na cenu pro nejlepšího herce v reklamě, ostatně stejně jako loni.

Koncept T-Mobilu s Ivanem Trojanem od agentury Saatchi & Saatchi funguje dlouhodobě

Dvě ceny získala ještě agentura Core 4 a také Scholz & Friends – ta jednak za sardinkový direct mail pro Wüstenrot, a hlavně zvláštní mediální cenu s příspěvkem 250 tisíc orun od Media Marketing Services za rozhlasový spot Superden Dogs For People pro sdružení Helppes – Centrum výcviku psů pro postižené.

Špičkovou slovenskou kreativu reprezentovaly agentury Made by Vaculik, Istropolitana Advertising, Jandl, Core 4 a This Is Loco.

Vybraní finalisté v kategorii TV spotů budou mít opět možnost být prezentováni ve 40 zemích světa v openingovém show Noci reklamožroutů, která se navíc letos poprvé spojila se Zlatou peckou a po galavečeru následovalo v Klubu Lávka celonoční promítání toho nejlepšího ze světové reklamní tvorby.

VCCP získali Zlatou pecku za kampaň pro SOS Dětské vesničky

Kdo za to může

Prima Zlatá pecka je jedinou soutěží kreativity v reklamě, jejíž porotu tvoří výhradně osobnosti z uměleckých a odborných oborů, bez nichž se kreativita v reklamě neobejde.

Čestným předsedou byl světoznámý fotograf a několikanásobný držitel ceny World Press Photo Antonín Kratochvíl, v porotě zasedli režisér a držitel Českých lvů F. A. Brabec, skladatel a dirigent Varhan Orchestrovič Bauer, herec a režisér Jiří Mádl, producent a scenárista Ondřej Trojan, zvukař a držitel Českého lva Daniel Němec, akademický malíř a výtvarník Pavel Koutský, střihač Jiří Brožek, fotograf a režisér Michal Pacina.

Členy poroty multimédií byli Tomáš Jindříšek, Simona Kijonková, Tomáš Bursík, Jan Horák, Jasna Sýkorová, Monika Tomčíková.

Odborná porota product placementu v čele s jejím předsedou Štěpánem Woldem (jednatel Media One) a členy Hanou Halvorsen-Banks (TV Branded Entertainment Fuse.CZ), Pavlou Bártovou (Head of Creative Sales Media Club/Prima), Ivanem Krejčím (předseda Rady pro rozhlasové a televizní vysílání), Vladimírem Pořízkem (provozní ředitel FTV Prima) a Josefem Vlčkem (vedoucí obchodního oddělení České televize) poslala do shortlistu 18 favoritů. V porovnání s minulým ročníkem seznali, že kreativní invence tentokrát poněkud přešlapovala na místě. Cenu Product Placement Award nakonec získal Triad Advertising za kampaň pro Tchibo.

Stará výhra

Cenu pro nejlepšího herce v reklamě, která je udělována již druhý rok, získal Josef Polášek, který převzal štafetu od loňského vítěze Jiřího Vyorálka (který se blýskl ve vinařské kampani Vodafonu). O vítězi hlasovala v rámci výzkumu Českého národního panelu veřejnost. Nevídaných 18 000 dotazníků vybíralo ze tří set unikátních reklamních spotů a 88 herců a hereček, kteří v reklamách hráli.

„Zlato“ pro Poláška

Právě fakt, že nešlo o odborný, ale lidový výběr, stojí za úspěchem Josefa Poláška v prastaré prasátkové reklamě Kofoly. Ta nasazuje spot každý rok, obměňuje ho pouze dovětkem s aktuálním produktem, tentokrát to byla marcipánová vánoční edice. Jinak bylo vše při starém a známém jak Tři oříšky pro Popelku. Strategie neupírá Poláškovi legendární výkon, nicméně si v tomto směru do příštího roku přeje, aby se nestal „zlatým slavíkem“ reklamy. To by však potřebovalo změnit metodiku a možná i lidový výběr.

Je totiž poněkud na škodu, že za zlatým, nicméně 12 let starým výkonem Josefa Poláška zůstaly loni vytvořené reklamy s Ivanem Trojanem (letos i loni skončil druhý, pokaždé v kampani pro T-Mobile) či dvojice Jeřábek–Měcháček ze spotů Air Bank.

Vítězové Prima Zlaté pecky 2015
Kaufland ČR: Schöne Velikonoce (TV spot)
Jandl, marketing a reklama / Coop Jednota Slovensko: Coop Jednota – Kolesománia (TV spot)
Lion Communications – divize Saatchi & Saatchi Prague / T-Mobile CR: Ve vašich službách – Ještěr (TV spot)
Lion Communications – divize Saatchi & Saatchi Prague / T-Mobile CR: Ve vašich službách – Pec nám spadla (TV spot)
Národní galerie v Praze / Národní galerie v Praze: Homolka a Čapek (TV spot)
VCCP / SOS dětské vesničky: Skříňky – kampaň (TV spot)
Havas Worldwide Prague / Eko-Kom: Petsuo (TV spot)
Guideline / Asociace intervenčních center ČR: Mlčení bolí! (Tisková inzerce)
Comtech Group / Člověk v tísni: Skutečný dárek (Tisková inzerce)
Loosers / 2Gis CZ: 2Gis – Víme přesně kam a jak v Praze (Plakát)
Respect APP / Svet zdravia: Medik roka (Plakát)
Istropolitana Advertising / Peugeot Slovakia: Tennis day (Rozhlasový spot)
Starcom Mediavest Group / Heineken Group: ShowRec Úplně nejvíc (branded content/PP Strongow) (Product placement)
Omnicom Media Group, divize Fuse / Hewlett-Packard ČR: Ohýbací notebooky HP v pořadu Ohýbej léto (Product placement)
Scholz & Friends / Wüstenrot – stavební spořitelna: Půjčka ProBydlení – sardinky (Jiné/direct mail)
Core 4 / Slovenská sporiteľňa: Prinášame klasiku do moderného života (Multimediální a internetová prezentace)
Made By Vaculik / Tesco: Najčerstvejšie Tesco (Multimediální a internetová prezentace)
Dark Side / Poradna pro občanství, občanská a lidská práva: Věk se neříká (Multimediální a internetová prezentace)
Pink Productions / Preciosa Lighting: Fotografie kolekce Solitaires pro katalog Preciosa Lighting (Firemní prezentace)

Product Placement Award na Zlaté pecce putovala agentuře Triad Advertising za kampaň pro Tchibo

Vítězové zvláštních mediálních cen
Cena Media Marketing Services:
Scholz & Friends / Helppes – Centrum výcviku psů pro postižené: Helppes – Superden Dogs For People (Rozhlasový spot)
Internetová a multimediální cena:
This Is Locco / Street54 burger: Aliancia za Hovädzinu (Internetové reklamní formáty)
Product Placement Award:
Triad Advertising / Tchibo: Dívka ve žlutém (Product placement)
Nejlepší herec v reklamě:
Josef Polášek: Kofola – marcipánová

Čtěte také: Na reklamních Oscarech porazil Trojana Vyorálek


Autor: Petr Novotný, Strategie

Komentáře

Čtěte také

Reportáž: Brdy znovuobjevené. Vojenský prostor se po 90 letech otevřel

Reportáž: Brdy znovuobjevené. Vojenský prostor se po 90 letech otevřel Fotogalerie

Dlouho to tady patřilo jen vojákům. Likvidovali vesnice, brázdili lesy těžkou technikou, vzduchem svištěly rakety. Pak se zelená plocha velká 260 km2 pomalu začala otevírat lidem… více

Komerční prezentace
Mobilní web