Blogy: budoucnost tištěných médií?

1.6.2009 10:58   |  

Chtělo by se psát, že společnost PPF svým mediálním projektem objevuje Ameriku. Sedí to vcelku přesně, až na ten negativní podtext. Některé prvky projektu PPF Media každopádně začínají fungovat ve Spojených státech.

Dosud relativně malá chicagská firma The Printed Blog vzbudila nebývalý mediální zájem oznámením, že plánuje tisknout blogy místo normálních novin, obalit je reklamou a ve velkých městech rozdávat zdarma. Do určité míry to připomíná záměr, který teď v Česku začíná realizovat PPF Media. První vydání se koncem ledna objevila v Chicagu a v San Francisku.

Nejdřív budou vycházet jednou týdně, pokud ale zakladatel firmy Joshua Karp prosadí svou, měly by se objevovat dokonce dvakrát denně. Někteří jiní vydavatelé novin rozdávaných zdarma s nápadem souhlasí a vidí v něm budoucnost. David Cohen, který publikuje Silicon Valley Community Newspaper (v roce 2005 je prodal firmě MediaNews), tvrdí, že tento obchodní model je velice účinný. Na druhou stranu je dobře znám ne nepodobný pokus Tribune Company, která vedle listu The Chicago Tribune vydávala i deník RedEye rozdávaný zdarma a nedávno vyhlásila bankrot.

Inzerát za stovku

Karp plánuje smíchat nejrůznější blogy s dalším obsahem, který mu budou zdarma posílat přispěvatelé, ať už se bude jednat třeba o fotografie a patřičné komentáře. V budoucnu budou mít vybraní bloggeři přístup rovnou k serveru, editoři budou rozhodovat jen o tom, které články se do novin dostanou. Pro město velikosti Chicaga pak čiperný Karp plánuje 50 různých vydání, jež budou ušita na míru jednotlivým částem města.

Noviny se budou tisknout u distributorů, takže odpadnou náklady na rozvoz. Karp ušetří i na novinářích, neboť v současné době už má souhlas od 300 bloggerů, kteří přislíbili pravidelné příspěvky. Pokud budou noviny komerčně úspěšné, Karp bloggerům slíbil podíl na zisku. Zisk by se měl objevit ve chvíli, kdy vydavatel prodá nejméně 200 inzerátů na jedno číslo. Jednotlivci by měli platit 5 až 10 dolarů, firmy 15 až 25 dolarů. Tedy od stokoruny po pětistovku.

Kapitál na rozjezd

Náklady jsou zatím velmi nízké, projekt je mnohem víc „nízkorozpočtový“ než ten český, který to o sobě tvrdí. Samotný Karp do svého podniku investoval 15 tisíc dolarů, kancelář mu město pronajalo zdarma, redakci tvoří dobrovolníci, kteří pracují na vlastních laptopech. V prvním čísle zatím inzerovalo 15 místních firem, jež nalákala možnost oslovit zákazníky přímo v místě, kde se budou noviny nabízet.

Pravdou je, že v posledních dvaceti letech se ve Spojených státech v segmentu tištěných médií dočkaly růstu jen noviny nabízené zdarma. Ani jim se ale současná krize nevyhnula – v listopadu přestaly vycházet noviny v okresech Kitsap, Eureka a Norfolk. V prosinci potom přešly noviny Bluffon Today po třech letech zdarma na placenou verzi, protože vydavatel už neměl peníze na tiskárnu. Náklad přitom klesl z 15 tisíc na 6500.

Zda bude Karp štikou v chicagském mediálním rybníčku a kapříci se mu pohrnou do jeho bloggerské sítě, je minimálně nejisté. Že se ale vydal směrem, který láká řadu vydavatelů po celém světě, je fakt, jenž může odpověď na budoucnost tištěných médií poskytnout dřív, než si dnes s novinami v ruce dokážeme představit.

Autor: Václav Větvička

Komentáře

Čtěte také

Yahoo si kvůli hackerkém útoku vykoledovalo žalobu za nedbalost

Yahoo si kvůli hackerkém útoku vykoledovalo žalobu za nedbalost

Americká internetová společnost Yahoo čelí žalobě v důsledku útoku hackerů, při kterém jí byly ukradeny údaje týkající se minimálně 500 milionů uživatelských účtů. Žalobu podal… více

Mobilní web