Dárky má rád každý

Hrnečky a propisky jsou reklamní evergreen. Trh s propagačními předměty ale rozhodně nestagnuje a marketingoví specialisté mu připisují velkou budoucnost. Co s ním bude hýbat v příštích letech?

 Dárky má každý rád
6.9.2012 7:30   |  

Na texaské Baylor University před časem provedli studii, v rámci níž výzkumníci sledovali reakce a názory čtyř tisíc potenciálních zákazníků jistého nakladatelství. Všichni účastníci výzkumu obdrželi promoční nabídku, přičemž části z nich byl zaslán pouze dopis, část obdržela dopis a kapesní kalkulátor a část dopis doplněný o levný zvýrazňovač. Cílem bylo zjistit, zda, a pokud ano, tak do jaké míry pomáhají darované předměty zlepšit vnímání společnosti a zvyšují její schopnost prodat - v tomto případě knihy. Výsledek zřejmě překvapil i samotné výzkumníky: Z těch, co dostali pouze dopis, se pro objednávku rozhodlo pouze 9 procent, ve skupině, která obdržela navíc ještě zvýrazňovač, to však bylo už 16 procent a mezi těmi, kteří společně s dopisem obdrželi i reklamní kalkulačku, si nějakou knihu objednal každý třetí, konkrétně 34 procent lidí.

U nás sice žádný podobný průzkum neproběhl, ale dá se předpokládat, že český zákazník dárky nemá rád o nic méně. Jak je to ale s jejich cenou? Ocení - stejně jako účastníci zmíněného průzkumu - spíš hodnotnější dar, nebo se spokojí s levným evergreenem v podobě tužky či hrníčku? A jaké dárky jsou právě teď nejvíc „in“?

První dojem je důležitý

„Co do počtu objednávaných předmětů stále vedou levné,rozdávací‘ věci, jako jsou tužky, zapalovače, svítilny a přívěsky na klíče,“ říká Pavel Vláčil z firmy 94 minutes, která se zabývá výrobou, prodejem a potiskem reklamních a dárkových předmětů. „Na druhou stranu, nejoblíbenější a podle našich informací i nejúspěšnější jsou ty předměty, které děláme na zakázku - typicky třeba USB disky, které se navrhují přímo pro klienta, takže pak mají tvar například lentilky, klíče nebo loga té které značky.“ Jednoznačným trendem je pak podle Pavla Vláčila důraz na kvalitu a provedení.

„Kvalita jednoznačně vítězí nad kvantitou,“ potvrzuje jeho slova Veronika Roučová z reklamní společnosti Reda. „Jistě, tužky a hrnky budou co do počtu nejsilnější asi vždycky, ale co se týče ostatních předmětů, tak klienti přestávají poptávat velké série levných ručníků, co se zabarví a vypářou po prvním použití, a namísto toho prostě pečlivěji vybírají, koho obdarují,“ popisuje Veronika Roučová s tím, že mezi nejoblíbenější dárkové předměty z této kategorie patří sady pro muže, respektive ženy, které obsahují například peněženku, hezké pero a zapalovač, respektive šátek či věšáček na kabelku. „Myslím, že čím dál důležitější je také první dojem, tedy nejen to, jak vypadá samotný dárek, ale i jak je zabalený. Pokud se dárek líbí, je to jen dobře, ale když navíc i hezky zabalený, tím líp - dobře zabalený dárek totiž potěší dvakrát,“ dodává Roučová.

Textil, outdoor, domácnost

Žebříček oblíbenosti reklamních předmětů se samozřejmě neustále vyvíjí - podléhá módním trendům, hospodářským krizím, ale i ročním obdobím.

Zatímco před lety tak frčel pétanque („jednou jsem přišel ke klientovi a ten měl ve skříni sedm krabic s koulemi na pétanque,“ vzpomíná Miloslav Navrátil z agentury MN), dnes jsou v kurzu hlavně tzv. lanyards neboli šňůrky na krk, textil (zejména trička a polokošile) a věci do přírody a do domácnosti.

„Lanyards jsou levné, ale ještě stále ne tak rozšířené jako obligátní propisky,“ vysvětluje Vlasta Vývodová, obchodní ředitelka společnosti BossTimer. Reklamní textil zase podle všeho dokonale zapadnul do dvou výše naznačených trendů - tedy poptávce po obecně hodnotnějších dárcích, které budou současně kvalitní a něčím zajímavé. V řadě oslovených firem, které se výrobou reklamních předmětů zabývají, neustále roste jeho podíl na celkovém obratu. „U nás je to v tuto chvíli více než 30 procent,“ říká například Martin Kyjovský, marketingový ředitel společnosti iMi, „vedle toho stoupá i poptávka po textilu vyráběném z funkčních materiálů, tedy oblečení, které odvádí pot, brání průniku dešťové vody, chladí, hřeje a kdovíco ještě.“ S tím možná souvisí i zmíněná obliba dárků pro volný čas a do přírody: batůžků, nožíků, termosek a dalších předmětů, které si člověk může vzít s sebou na výlet.

„Když u nás před lety 3D reklama začínala, největší zájem byl o kancelářské výrobky, o tzv. outdoorové nikdo nestál. Teď je trend přesně opačný - věci tzv. pro kancelář se prodávají mnohem méně,“ popisuje Martin Kyjovský z iMi a dodává, že zatímco popularita reklamních termosek a nožů do jisté míry souzní s celosvětovým trendem, obliba věcí do domácnosti, jako jsou hrníčky, servírovací sady, mlýnky na pepř nebo sklo, je záležitostí spíš ryze tuzemskou. Vánoce, Vánoce přicházejí…

„Namísto sérií po dvaceti třiceti tisících teď vyrábíme sady třeba po tisícovce, zato kvalitnější,“ říká ředitel společnosti Brand Promotion Ivo Jambor, a nepřímo tak shrnuje dopady hospodářské krize na segment reklamních předmětů. Pokrizový trend je jasný a kopíruje již naznačený trend po kvalitnějších výrobcích: nerozdávat levné a masově vyráběné předměty na potkání a namísto toho víc přemýšlet nad tím, koho obdaruju. „Tužka je ok, potřebná, ale díky ní se smlouva neuzavře,“ komentuje to Miloslav Navrátil z agentury MN.

Roční období a zejména blížící se Vánoce a konec roku se však na nabídce, respektive poptávce reklamních předmětů projevují snad úplně nejvíc ze zmíněných vlivů: „V létě jsou to hlavně kelímky na festivaly a party, držáky nápojů do auta, míchátka na koktejly a šňůrky na krk,“ vyjmenovává Zuzana Ťupová z přeštické firmy Elastoform, „v zimě pak škrabky na led do auta, dětské kluzáky („lopaty“) na sníh, držáky na skipas a tepelné polštářky.“ (Bestsellery firmy, která se díky vlastní lisovně plastů specializuje na výrobu a prodej umělohmotných výrobků, jsou pak prý - bez ohledu na roční období - létající talíře, joja a svačinové boxy.) Podle Veroniky Roučové z reklamní agentury Redo se změny v poptávaném sortimentu projevují hlavně před Vánoci. Ty bývají, alespoň podle jejích zkušeností, ve znamení svíček, jídla a dobrého vína. A v souvislosti s blížícím se koncem roku i kalendářů a diářů. „Obecně lze říct, že před Vánoci klienti poptávají dražší předměty,“ doplňuje Vlasta Vývodová (BossTimer).

Individualizace a specializace

Co bude možná hýbat trhem s reklamními předměty v příštích letech? Na nějakých jednoznačných trendech - kromě zmíněného odklonu od kvantity ve prospěch kvality - se oslovení zástupci reklamních společností neshodli, pár cest ale naznačili.

Reklamní předměty se podle nich budou čím dál víc individualizovat. Proč vyrábět pro stavební firmu klíčenku pouze s jejím logem, když může být přívěskem svinovací metr? „Budoucnost podle mě jednoznačně mají nápadité, personifikované dárky - jsou mnohem osobnější, přímější,“ říká Veronika Roučová, „nabízí se například vyrytí jména klienta do předmětu laserem.“ Už dnes nabírá na síle specializace reklamních společností: na jídlo, plasty, textil… Navíc, masově vyráběné a poněkud okoukané předměty jsou na ústupu, vytlačují je méně obvyklé, často vtipné předměty. Zaujmou - alespoň na chvíli, a o to jde. „My se například snažíme hledat ne úplně běžné výrobky, navrhujeme z nich nové sady, upravujeme jejich vzhled i obal,“ popisuje vlastní strategii Miloslav Navrátil z agentury MN. Výsledkem jsou jakési tematické stavebnice - třeba s dobrým čajem, kávou či čokoládou uvnitř. Mobilní operátor Vodafone zase svým zákazníkům nedávno nabídl „Telefonalle con salsa di Pomodoro“, bezvaječné těstoviny ve tvaru mobilních telefonů v různých barvách a bez konzervačních látek, a australská firma Michael Page International si pro změnu nechala vyrobit platíčka speciálních želatinových pilulek, s jejichž pomocí hodlala osvěžit svým klientům paměť. Jednoduché, vtipné a přitom poměrně levné.

Trendem „co nejméně znehodnocovat výrobky logem“ se zase vydala firma Brand Promotion nabízející hlavně originální čepice. „Snažíme se naše výrobky povýšit na módní doplněk. Vždyť jaký smysl má čepka, kterou člověk nikam ven nevezme, maximálně v ní sobotu poseče trávu? Naše cesta je maličké logo; případně logo umisťujeme jen dovnitř. Brand je potlačený, důležitá je naopak maximální užitná hodnota pro koncového zákazníka.“ Že výrobky mají hlavně sloužit, si ostatně myslí i Miloslav Navrátil, jeho agentura MN se před časem vydala stejnou cestou jako BrandPromotion.
Ale objevují se technologické novinky: budoucnost prý patří plnobarevnému, případně digitálnímu potisku. „Klient dostává brand v plné barvě - a současně to není tak drahé jako dřív. Plnobarevný tisk, případně digitální tisk, produkt ozvláštní. Trh už je přesycen tradičními předměty tradičního vzhledu, takže cokoli je navíc, cokoli předmět odlišuje od průměru, je dobré,“ shrnuje Zuzana Ťupová.


TOP 10 nejoblíbenější reklamní předměty: 1) Propisky, 2) Hrnečky, 3) Přívěsky na klíče (např. s žetonem do nákupního vozíku), 4) Zapalovače, 5) Kapesní svítilny, 6) Textil (trika, polokošile), 7) Reflexní předměty a odrazky, 8) Tepelné polštářky, 9) USB nosiče, 10) Vybavení na outdoor (nože, termosky…)

Autor článku: Iva Králová

Komentáře

Čtěte také

Nejdůležitější Putinův generál Alexej Miller

Nejdůležitější Putinův generál Alexej Miller

V konfliktu Západu s Ruskem hraje šéf Gazpromu Alexej Miller hlavní roli. Jeho úkolem je energetický Blitzkrieg, ve kterém dramatickým zdražením ztrestá Ukrajinu na západě a… více

Komerční prezentace

Další weby mladé fronty

Mobilní web