Když prodávají roboti | E15.cz

Když prodávají roboti

Když prodávají roboti
14. července 2016 • 07:59
Facebook na své nedávné konferenci F8 představil celou řadu novinek, které online marketérům, potažmo značkám nabízejí další možnosti, jak efektivněji prodávat. Největší rozmach čeká Facebook Messenger.

Žádného online marketéra nebo social specialistu asi nepřekvapilo, že se ve Facebooku zaměřili tak významně právě na svou platformu Messenger. Otevřeně se o tom mluvilo už dlouho a všichni jsme už jen netrpělivě odpočítávali dny, kdy nám bude „Messenger 2.0“ představen v celé své kráse.

Poslední rok a půl totiž všichni marketéři opakují mantru, že populace Facebooku stárne a že ta nejmladší social audience dává přednost úplně jiným social platformám (aby ne, když na ně na Facebooku číhají jejich rodiče, prarodiče, učitelé, zkrátka všichni, komu svůj deníček, když vám je „náct“, dávat číst nechcete). Naproti tomu ale Facebook používají pro chatování. A tady se už dostáváme k Messengeru – ten používají oni i my ostatní, jednoduše všichni.

Boty přes mobil

Prostoru pro marketéry v Messengeru zatím mnoho nebylo. Některým značkám ve vybraných regionech Facebook umožnil tu prodávat letenky, jinde zase objednat pizzu, o nic plošného, co bychom si vychutnali i v naší kotlině, ale rozhodně nešlo. Až teď.

Během své úvodní prezentace David Marcus, který je ve Facebooku za Messenger zodpovědný, představil tzv. Messenger Bots. Pokud hrajete počítačové hry, slovíčko „bot“ jistě znáte velmi dobře. Pro ty ostatní: jde o ty postavičky, které se ve virtuálním prostředí pohybují a nějak se chovají s vámi. Neovládá je ale živý člověk – od programátorů mají nadefinováno, jak se v daném prostředí chovat či jak reagovat na podněty v okolí. Velmi podobně fungují i Messenger Bots a Marcus to pěkně ukázal u online shopu Spring.

Ilustrační fotoIlustrační fotoAutor: Michael Tomeš, E15

Přímo na webové stránce obchodu si zvolil, že chce svůj nákup řešit právě přes Facebook Messengera. Z webové stránky byl hned přesměrován do Messengera, kde na něj už čekal dotaz, co by rád. A tady přichází kouzlo botů. Celá customer journey se díky nim dá velmi přesně naskriptovat, navíc udělat zábavně a interaktivně. Samotný text můžete doplnit o několik políček, která pak představují menu, ze kterého si stiskem vyberete, o co máte konkrétně zájem.

V praxi to vypadá následovně: v menu vyberete, že si chcete koupit boty – vyberete typ obuvi – v jaké cenové relaci – v carouselu vám pak vyjede výběr bot, které prodáváte – následně vybíráte barvu a velikost. A pak už jen zaplatíte. Takhle jednoduché to je. A není to všechno.

Zábavný nákup

Pro marketéry a obchodníky se tím otevírají obrovské možnosti prodeje. Samozřejmě je třeba brát v potaz, že během několika následujících měsíců půjde o naprostou novinku, která bude spoustu lidí bavit, dá se ale počítat, že časem „otupí“ i vůči tomuto formátu.

Na druhou stranu je to právě prostředí sociálních sítí, které všem marketérům umožňuje si s prodejem pořádně vyhrát. Všichni tedy nyní stojíme před obrovskou výzvou – jak Messenger Bots uchopit, aby naše potenciální zákazníky nákupy opravdu bavily. Když to přeženu, můžeme vlastně vytvářet opravdu kvalitní a zábavný content pro chat. O kvalitním obsahu se mluví všude a ve velkém a každá značka se za ním honí jako za bájným zlatým vejcem.

Marcus dokázal, že nákup opravdu může být zábava – jak pro zákazníky, tak pro samotné vývojáře. Samotná textace nebo vizuální podoba se může vymykat standardním prodejním hláškám a může jít mnohem dál – anebo by jít měla. Sami si to můžete vyzkoušet, když si na Facebooku najdete aplikaci Poncho a začnete si psát s jejím maskotem, kočkou. U nás to sice není tak vychytané jako ve Státech, ale i tak si dopřejete předpověď počasí, jaká by se nepodařila ani Láďovi Hruškovi.

S určitostí se dá říct, že Messenger Bots mají obrovský potenciál proměnit online marketing a social marketing, jak je známe teď. Ze strany Facebooku je to pro nás všechny hozená rukavice a já sám jsem velmi zvědavý, kdo ji u nás zvedne jako první a jak to bude celé vypadat. Začít můžete kdykoliv.

Autor: pro Strategii, Jan Fryč, social media specialist social@Ogilvy
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!