Pitevna Matěje Masaříka: Vlak is not dead | E15.cz

Pitevna Matěje Masaříka: Vlak is not dead

Pitevna Matěje Masaříka: Vlak is not dead
9. února 2016 • 07:59
Malé dítě, důchodci, pejsek, novomanželé, puberťáci a nakonec paní podnikatelka, ze které se po jízdě vlakem stane punkerka. Reklama na České dráhy z dílny Leo Burnett cílí na všechny. Dokáže nás však přesvědčit, že koleje jsou lepší než silnice?

Vizuálně se mi reklama Českých drah (ČD) líbí. Když vlak projíždí lesem nebo naší krásnou krajinou, dostávám chuť vyrazit na výlet právě s národním dopravcem. Některé momenty mi ale přijdou nelogické a postrádají vtip a zajímavý příběh. Chápu, že jde o image, ale žádné opravdové benefity ČD zde ani náznakem nezazní.

O melancholické a dojemné chvilky však není nouze. Zde na nás z briefu čouhají emoce, o kterých spot bezesporu je. Stará paní, která dojatě kouká na malou holčičku vyfukující bubliny, zajisté nenechala jediné oko suché. Stejně tak její malý a roztomilý Jack Russell teriér jistojistě oslovil všechny pejskaře. Na závěr ještě pán s cedulí „Hledám paní se psem“ pro všechny demonstranty, kteří cedule s nápisy prostě milují.

Ale pozor, svatebčané čekající na přejezdu v historických autech se obratem objevují na vlakovém nádraží a dobíhají tentýž vlak. Vlaky jsou tedy tak pomalé, že je dojede i historické vozidlo? Strávit svatební noc v lůžkovém kupé je jistě sen každé nevěsty, tak proč nám ho pořádně neukázali?

Proč se ze spotu nedozvíme, že ČD mají dětské vagony s kinem a že s In Kartou se kromě jízdy vlakem dostanete i na kulturní akce? Předpokládám, že to prostě nebylo v zadání.

Koleje a osudy

Na začátku nás do děje uvede upjatá paní s přísným výrazem a telefonem u ucha. Po jízdě vlakem se však promění ve volnomyšlenkářskou punkerku. Je pravda, že jízda vlakem bývá dost často „punk“, ale mám pocit, že dvě cílovky v jedné roli ukazují pravděpodobněji šetření nákladů na herce než to, že vás jízda vlakem doopravdy změní v pankáče. Ani trojice dědulů, kteří nostalgicky čekají na vlak u trati, pro mě není odpovědí na otázku, v čem jsou ČD tak skvělé a proč bych s nimi měl začít jezdit. Doufám, že měli pánové v termosce alespoň čaj s rumem.

Humor je podáván ve velmi malých dávkách, odfouknutá čepice a otec spící s otevřenou pusou situaci nezachrání. Mám obavu, jestli tato emotivní jízda plná vinět není z dneška do včerejška místo z dneška do zítřka, jak říká voice over, který hovoří o našich cestách a osudech. O tom, proč jsou naše cesty s ČD lepší, neříká ale vůbec nic. To, že vlakem jezdí různí lidé s různými osudy, ví každý, ale proč by měli začít jezdit i ti, kteří volí jiné dopravní prostředky, se ze spotu zkrátka nedozvíme, a to je škoda.

Matěj Masařík, copywriter Havas Worldwide PragueMatěj Masařík, copywriter Havas Worldwide PragueAutor: Repro Strategie
Matěj Masařík, copywriter Havas Worldwide Prague

Autor: pro Strategii, Matěj Masařík, copywriter Havas Worldwide Prague
 

businessinfo.cz

  • Česká firma vyvinula unikátní metodu pomáhající rozkládat plasty, uplatnění najde v Číně
  • Na solárním boomu v Česku vyrostlo množství firem. Teď hledají příležitost v zahraničí
  • Chile: Exportéry láká trh s otevřenou náručí
  • Neplatičů DPH v registru přibývá geometrickou řadou