Public relations: Češi jsou na chvostu

Česko nepatří k zemím, které by Public Relations komunikaci přikládaly velký význam. Ve vnímání důležitosti PR pro činnost firem jsme až na samém dně žebříčku European Communication Monitor.

 ŘEKNĚTE SÝR: České PR moc důvodů k úsměvu nemá
18.6.2014 7:53   |  

České PR je v Evropě srovnatelné snad jen s Chorvatskem, Slovinskem a Rumunskem. Důraz na PR se v poslední době zvyšuje zejména v severských zemích, což se rovněž promítá do rozpočtů na komunikaci jednotlivých států. Nejvíce se tyto peníze podle evropských manažerů navyšují v Norsku a Dánsku, nejméně naopak v Rumunsku, Itálii, Chorvatsku, Anglii a právě v Česku.

Náš trh roste

„PR trh loni podle studie ICCO Global Report celkově rostl o osm procent. Tento trend ovlivňují nejen ekonomické důvody, ale také vyzrálost jednotlivých lokálních trhů a komunikační strategie místních agentur,“ komentuje výsledky Stuart Smith, ředitel Ogilvy PR EAME.

K zemím, které využívají pro řízení firem PR nejčastěji, patří vedle Skandinávie zejména Německo, Rakousko, Švýcarsko a další západoevropské státy. „V dalších třech až pěti letech očekávám, že v Česku bude PR trh růst. Tento vývoj však závisí na tom, jak se lidem z branže podaří všechny přesvědčit o tom, že PR je dobrou investicí, která se firmám vrátí,“ uvedl Smith.

Komunikujeme mezinárodně

Přestože naše země zatím nepatří mezi státy, kde by zadavatelé PR příliš protežovali, vedeme si celkem slušně v četnosti mezinárodní komunikace: s manažery z více než 20 zemí je v kontaktu přes 15 procent našich řídících pracovníků, což je pro srovnání podobné jako ve Slovinsku, ale současně i o téměř deset procent více než třeba v Chorvatsku. O tom, že taková podoba komunikace bude v dalších třech letech ještě důležitější, je přesvědčeno přes 70 procent respondentů. Pro další období bude hrát největší roli úzká vazba mezi podnikatelskou strategií jednotlivých firem a využitím správných forem komunikace. Hned na druhém místě je pak posílení významu digitálních médií. Nejvíce se do toho promítá užívání sociálních sítí, online videí a mobilních aplikací, které následují mikroblogy, kam se třeba řadí i služba Twitter, sdílení elektronických fotografií a klasické webové blogy.

Krizové PR se drží tradice

V případě krizového PR stále zůstávají nejdůležitějšími nástroje media relations, osobní komunikace s klíčovými lidmi a úloha vlastních webových stránek či intranetu. Teprve za nimi stojí Facebook, Twitter nebo blogy.
„Dopad kvalitní komunikační strategie na tradiční média je pro řešení krizové komunikace stále tím hlavním, co o jejím výsledku rozhoduje,“ vysvětluje Stuart Smith.

Průzkumu European Communication Monitor se zúčastnilo přes 2700 manažerů ze 40 zemí, kteří z 80 procent zastupovali zadavatele a z 20 procent agentury. Ze střední a východní Evropy bylo z agentur okolo 15 procent.


Čtěte také: Slovo do pranice: Služba musí být posláním


Autor: Radek Polák, Strategie

Komentáře

Čtěte také

Finanční správa zřejmě bude moci prověřovat výši majetku poplatníků

Finanční správa zřejmě bude moci prověřovat výši majetku poplatníků

Při podezření, že rozdíl mezi nárůstem jmění poplatníka a jeho vykázanými příjmy by byl vyšší než sedm milionů korun, finanční správa by ho mohla vyzvat k prokázání původu majetku… více

Komerční prezentace
Mobilní web