Slovo do pranice: Skotsko–Česko 3:0

Politická propaganda opanovala před komunálními a senátními volbami Česko, ve Skotsku se zase rozhodovalo o setrvání ve Spojeném království a samostatnosti. Pohled na kampaně v obou zemích nabídly zajímavé srovnání.

 SLIBOTECHNY: České volby přinesly designovou přehršel výkřiků
5.11.2014 10:19   |  

V rámci komunálních kampaní jsme už zvyklí na leccos, nicméně kreativita našich politických stran a jejich marketingových týmů je bezedná. Zdálo by se, že po volbách, ve kterých pomohl zvítězit třicetikorunový poplatek, a dalších, které ti, kteří se chtěli stát politiky, vyhráli se sloganem „Nejsme politici“, nebude snadné najít ještě zásadnější témata.

Přinejmenším v Praze se to ovšem povedlo – drtivá většina uchazečů o primátorský post zvolila jako klíčové téma délku jejich pobytu ve městě, nebo ještě lépe kolik generací jejich předků se narodilo v Praze.

Ve Skotsku laciným tématům odolali a klíčovými body diskuse se stala racionální, většinou ekonomická témata. Paradoxně zejména v kampani Yes Scotland podporující samostatnost, kde bychom mohli očekávat mnohem více emotivních než racionálních argumentů. Ani druhá strana, kampaň Better Together, nevybočila z klasické ostrovní noblesy. V česko-skotském srovnání první bod pro Skotsko.

Generická hesla

Další disciplínou pro srovnání může být vizuální podoba kampaní. Těmi českými se můžeme všichni pokochat, jen co vyjdeme na ulici: v 90 procentech případů je to staronová „sympatická“ tvář přes celou plochu, a k tomu nějaké pokud možno zcela generické heslo. Pokud byste vyměnili loga politických stran, jen stěží to někdo zaznamená.

Ve Skotsku naopak lídři obou kampaní odolali tomu stavět na svých tvářích (anebo tvářích jiných – britská královna by byla snadný terč), přestože jak šéf SNP Alex Salmond, tak jeho oponent Alistair Darling jsou výraznými postavami britské politické scény. Není asi náhodou, že pro obě kampaně byly najaty renomované agentury – jednu měla na starost M&C Saatchi, druhou menší, ale v politické reklamě zkušená Cor Agency. Úspěšnější byla Saatchi, ale ve srovnání s námi vítězí opět skotské kampaně.

Největší rozdíl je ale v komunikaci poté, co už je známo, kdo zvítězil. V Česku je zvykem poděkovat maximálně po prvním kole senátních voleb, kde se postupujícím kandidátům budou ještě hlasy hodit v druhém kole. Ve Skotsku po referendu obě strany nejenže poděkovaly svým příznivcům, ale jak strana vítězná, tak poražená k sobě rovnou začaly hledat cestu. Facebook Yes Scotland vyzývá ke společnému budování Skotska, poražený lídr místo obhajoby „nevítězství“, obvyklé u nás, okamžitě rezignoval. Celková bilance srovnání kampaní jak v obsahové části, formě zpracování i v kultuře politické komunikace je jasná: 3:0 pro Skotsko. Gratulujeme.


Čtěte také: Slovo do pranice: Správná e-mailová komunikace zákazníka udrží


Autor: Ondřej Obluk, executive managing director Ogilvy & Mather, pro Strategii

Komentáře

Čtěte také

Řecké jogurty z Česka jsou v ohrožení: proti označení protestují Řekové

Řecké jogurty z Česka jsou v ohrožení: proti označení protestují Řekové

Krabičky s označením „řecký jogurt“ od tuzemských výrobců jsou trnem v oku ministerstvu zemědělství v Athénách. Řekové protestují u Evropské komise kvůli návrhu české vyhlášky,… více

Mobilní web