STEM/MARK: Průšvihovou značku klidně opustíme

Bez osobního automobilu si již řada z nás nedokáže svůj každodenní život představit. Exkluzivní průzkum pro Strategii ovšem zjišťoval, jak to máme se značkami aut.

 Chevrolet
22.3.2016 7:59   |  

Více než čtyři pětiny internetové populace (83 procent) uvádějí, že jejich domácnost vlastní osobní automobil, případně má k dispozici automobil služební či firemní. Častěji jsou majiteli aut muži a obyvatelé menších obcí (do pěti tisíc obyvatel). Naopak lidé z větších měst díky dostupnosti husté sítě veřejné dopravy potřebují vlastní automobil méně často. Mezi majiteli aut vítězí zřetelně vozy ojeté (vlastní je 73 procent majitelů aut) nad novými.

Zásadním kritériem při výběru automobilu je jednoznačně cena. Tu mezi tři nejdůležitější parametry zařadily tři čtvrtiny internetové populace (73 procent). Důležité jsou rovněž technické parametry vozu (výkon motoru či spotřeba) a velikost a praktické využití vozu, jež hrají významnější roli pro obyvatele větších měst.

Také značka a její důvěryhodnost (i na pozadí nedávných afér v automobilovém průmyslu) patří mezi rozhodující aspekty výběru. Třetina internetové populace zařazuje značku mezi tři nejdůležitější kritéria při potenciální koupi auta, přičemž více na ni hledí majitelé nových aut. Nadpoloviční podíl (55 procent) vlastníků aut má oblíbených hned několik značek a pětina (21 procent) je loajální ke značce jediné. Z respondentů, kteří mají nějakou favorizovanou automobilku, by ji celá polovina v případě jejích problémů neváhala opustit. Přísnější jsou v tomto směru majitelé nových aut a vysokoškoláci.

Při potenciální koupi sledují vlastníci nového automobilu trochu odlišné parametry než vlastníci ojetého vozidla. Majitelé nového auta se zaměřují kromě výše zmíněných kritérií také na výbavu a vzhled, naopak majitelé ojetého vozu kladou větší důraz na technické parametry a typ paliva.

Co se týká informačních zdrojů, které mají vliv při rozhodování o koupi vozidla, nejdůležitější je vlastní zkušenost nebo ještě lépe doporučení přátel a známých. Vlastníci ojetých vozů sázejí také na rady (svého) automechanika a naopak deklarují, že se nenechají tolik ovlivnit informacemi od prodejce. Majitelé nových vozů na druhé straně více čerpají informace od prodejce nebo z pořadů o autech v televizi. Vyhledávaná jsou i diskusní fóra nebo srovnávače na internetu. Reklamu jako důležitý zdroj informací zmiňuje jen málokdo – přesněji tři procenta z dotázaných, kteří neodmítají koupi automobilu.

Výzkum byl proveden 26.–31. 1. 2016 na Českém národním panelu (ČNP) prostřednictvím internetového dotazování na vzorku 510 respondentů. Výsledný soubor reprezentuje internetovou populaci ve věku 15–59 let podle pohlaví, věku, vzdělání a regionu.
Zdroj: STEM/MARK, leden 2016


Čtěte také: Automobilový svět roku 2016? Nedivme se ničemu

STEM/MARK: I pro uživatele internetu má klasický tisk stále vysoký dosah


Autor: Romana Imríšková, STEM/MARK, pro Strategii

Komentáře

Čtěte také

Obamová zazářila s řečí na demokratickém sjezdu. Chválí ji i republikáni

Obamová zazářila s řečí na demokratickém sjezdu. Chválí ji i republikáni

První dáma Spojených států na sjezdu Demokratické strany podpořila kandidaturu Hillary Clintonovou a postavila se proti volbě Donalda Trumpa prezidentem. Od komentátorů z obou… více

Mobilní web