Zapalte si cukrovou vatu

České zákaznice pomalu přicházejí na to, že kvalita není zadarmo a musí se za ni platit. Se stále větší oblibou proto přicházejí na chuť americké značce Yankee Candle, která je považovaná za světově nejprodávanější značku vonných svíček a dekorací.

 Svíce ve vánočním aranžmá
23.12.2015 7:59   |  

K vánočním svátkům neodmyslitelně patří vůně. Někomu se v souvislosti se zdobením stromku a sledováním pohádek vybaví aroma jablek a skořice, purpury či jmelí, druhý si Vánoce spojí spíše s vůní pečeného cukroví, kadidla nebo třeba borového jehličí.

Pro americkou společnost Yankee Candle, která platí za jednu z nejznámějších světových značek vyrábějících aromasvíčky a vůně do interiérů, není ani jedno problém. Již více než padesát let uvádí na trh výrobky, z nichž se linou i ty nejzvláštnější vůně. Příkladem může být svíčka vonící po letním nanuku, cukrové vatě, na ohni opékaném marsh-
mallow, slané vodě oceánu nebo třeba rozinkovém šneku.

Výjimkou není ani zatím poslední hit, který představuje svíčka inspirovaná vůní amerického countryového zpěváka Lukea Bryana, která se dostala na prodejní pulty spolu s jeho poslední deskou. Pokud by snad někomu vadila představa, že si obývací pokoj po jejím zapálení naplní zpěvákovým odérem, výrobce popisuje vůni jako směs vanilky a bourbonu.

Roztavená voskovka

Brand lze v mnoha ohledech považovat za americkou klasiku, a to nejen díky dlouhé historii, ale i proto, že za ním stojí silný příběh splněného amerického snu. Šestnáctiletý chlapec Mike Kittredge z Massachusetts chtěl v roce 1969 koupit vánoční dárek své matce, ale protože měl hluboko do kapsy, rozhodl se v hrnci na plotně rozpustit několik svých dětských voskových pastelek a vyrobit z nich svíčku. Roztavený vosk nalil do prázdné krabice od mléka, do které přidal knot. Jeho výtvor zaujal sousedku, která hocha přesvědčila, aby jej prodal.

Získané peníze Mike investoval do nákupu kvalitnějšího parafínu a tentokrát vyrobil svíčky dvě – jednu dal mamince a druhou opět zpeněžil. Během čtyř let se tak z obyčejného koníčku stal výnosný byznys a nová společnost s názvem Yankee Candle si mohla dovolit zaměstnat tři desítky lidí a vyrábět ve velkém. V roce 1983 přestaly stačit původní prostory opuštěné papírny nedaleko Mikeova domova, a tak se výrobna přemístila do větší továrny. I když dnes už má společnost nové majitele, stále tu přichází na svět většina svíček Yankee Candle.

Dnes vyrábí více než 150 druhů vůní v nejrůznějším provedení od klasických svíček a vosků či olejů do aromalamp po osvěžovače do auta nebo třeba vůní do elektrických zásuvek. Společnost působí v téměř padesáti zemích světa a její svíčky se vedle internetu dají pořídit ve více než 35 tisících kamenných obchodů. Přestože více než polovinu z nich najdeme ve Spojených státech, ani Evropa se nedá zahanbit. Jen na území Velké Británie bylo v minulosti otevřeno přes dva tisíce značkových prodejen.

Značka si pomalu, ale jistě začíná nacházet cestu i do českých domácností. Letos na podzim byl v Praze otevřen první kamenný obchod s kompletní nabídkou vonných svíček a aromatických dekorací. Na Mostecku má navíc vyrůst továrna společnosti Yankee Candle Europe, která zde má zahájit výrobu v roce 2017.

Konec luxusu

Vůně, které jsou v massachusettských manufakturách firmy vyvíjeny i několik let, vznikají z přírodních extraktů a esenciálních olejů a zahrnují celou škálu kategorií, mezi nimiž lze najít exotické ovoce, květiny, koření a také nejrůznější pokrmy a nápoje. Specifické vůně se navíc snaží zachytit atmosféru každodenních situací a zvláštních příležitostí, jako jsou svátky či různé slavnosti. Podle mnohých je právě autentičnost vůně, která vyvolává emoce, tím, co u cílové skupiny tvořené především ženami všech věkových i příjmových kategorií nejvíce zabírá.

„Síla značky nespočívá pouze v bezkonkurenčním výběru vůní, v provedení, tradici, kvalitě surovin a pravidelných novinkách, ale i v emocích a hezkých vzpomínkách, které vůně vzbuzují,“ vysvětluje tajemství úspěchu Zbyšek Záliš, zástupce ředitele společnosti Z-Trade, která je výhradním distributorem Yankee Candle pro Českou republiku.

Zatímco ve světě patří svíčky Yankee Candle k nejprodávanějším značkám v segmentu prémiových vůní již celá desetiletí, české zákaznice si jich začaly ve velkém všímat teprve nedávno. K prvnímu seznámení došlo patrně na zahraničních nákupních serverech, případně při výjezdech do velkých obchodních domů na západ od českých hranic. Od roku 2001 jsou výrobky Yankee Candle dodávány v omezeném množství do vybraných kamenných obchodů také v České republice, případně si je lze objednat na oficiálních stránkách českého distributora.

„Před pár lety se svíčky kupovaly převážně jako luxusní dárek. Snažíme se ale, aby jako luxusní vnímány nebyly,“ vysvětluje strategii posledních let Záliš a zdá se, že se daří. Společnost podle jeho slov zaznamenává každým rokem vyšší obraty.

Kdo svítí nejdéle?

Na některých fórech, která se věnují kosmetice, výzdobě interiérů a dekoracím, je jako jeden z důvodů, proč mohou zákaznice zpočátku s koupí váhat, uváděna i vyšší cena výrobků Yankee Candle. Ta se v tuzemském prostředí pohybuje v řádu stovek korun za svíčku. Výrobci vyšší cenu odůvodňují tím, že svíčka hoří výrazně delší dobu, než je běžné u jiných výrobků dostupných na trhu, aniž by to ale jakkoli ubralo na její kvalitě.

„Před příchodem Yankee Candle nebylo možné na trhu dostat svíčky, které by hořely tak dlouho. Lidé se proto dobou hoření nezabývali, přitom jde vedle intenzity vůně o hlavní parametr,“ nabízí vysvětlení Záliš. České zákaznice jsou ale podle něj praktické, žádají efektivnost a začínají si výhodu americké značky uvědomovat.


Čtěte také: Internetová tržiště se učí marketingu a reklamě


Autor: Lucie Bednárová, Strategie

Komentáře

Čtěte také

Majitel Lidlu a Kauflandu chce investovat do řetězců 6,5 miliardy eur

Majitel Lidlu a Kauflandu chce investovat do řetězců 6,5 miliardy eur

Německá maloobchodní skupina Schwarz, která vlastní řetězce Lidl a Kaufland, plánuje investovat letos do obou řetězců zhruba 6,5 miliardy eur (175,6 miliardy korun). Společnost to… více

Komerční prezentace
Mobilní web